On the Issue of Criteria for Innovativeness of Business Models of Pre-University Education

On the Issue of Criteria for Innovativeness of Business Models of Pre-University Education

Authors

  • Natalia P. Ivashchenko
  • Vera G. Popova
  • Konstantin S. Sadov

Keywords:

Digital transformation, business models, innovation, pre-university training, online projects, competitiveness.

Abstract

The digital transformation in education places new demands on pre-university education, which is an important link in preparing schoolchildren for entering universities and shaping their professional interests and competencies. However, offers for schoolchildren within universities, which represent an effective format for additional education in specialized disciplines, face competition from online platforms and courses, as well as problems with integrating digital technologies into their educational services. This reduces their attractiveness and relevance for schoolchildren, which affects university admission metrics and student motivation. This research focuses on online supplementary education projects at Russian universities, examining the degree of innovativeness in their business models as the subject of investigation. The article examines a number of issues related to the development of methodological approaches to the study of innovativeness of business models in pre-university training. The research methods include general theoretical methods such as analysis, synthesis, abstraction, as well as empirical ones: studying the experience of organizing pre-university education, researching the best domestic practices, statistical analysis of the pre-university education market and business models used, the method of assessing the innovativeness of business models elements, in particular based on frequency analysis and analysing the websites of online education project. As a result of the study, the structure of additional pre-university education and the change in its formats in the context of digitalization and the development of online education, the features and transformation of business models of traditional and modern pre-university training projects are described, and an approach to studying and assessing the innovativeness of business models based on identifying the non-standard nature of the elements used is proposed. It is assumed that the proposed methodological approach to determining the degree of innovativeness of a business model and the identified unique elements of projects provided as hypotheses for building new business models in practice will help existing projects in this area to increase their competitiveness, and companies newly entering the EdTech market — not only to present a high-quality and in-demand product, but also to become successful as a result of rapid growth.

Author Biographies

Natalia P. Ivashchenko

DSc (Economics), Professor
Faculty of Economics, Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russian Federation
ORCID: 0000-0002-5917-2494
 nivashenko@mail.ru

Vera G. Popova

PhD, Associate Professor
Faculty of Economics, Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russian Federation
vgpopova@yandex.ru

Konstantin S. Sadov

Postgraduate student
Faculty of Economics, Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russian Federation
ORCID: 0009-0008-1704-2641
konstantin-sadov@mail.ru

References

Болдырева Е.В., Чупандина Е.Е., Черникова А.С. Развитие довузовской работы фармацевтического факультета на основе изучения взаимосвязи результатов общеобразовательной подготовки абитуриентов и успеваемости студентов // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2020. № 1. С. 34–41.

Брюхова О.Ю., Старцева Н.Н. Организация профориентационной работы: анализ практик российских вузов // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 9(89). С. 30–36. DOI: 10.24158/spp.2021.9.3

Бурнаева Е.М., Саломатова С.Н. Цифровая профориентация как необходимая реальность // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 1(47). С. 34–44. DOI: 10.25726/j5344-2121-8154-v

Веселова Д.В., Игнатович С.С., Мелконян К.И. Организация проб как функция наставничества в процессе формирования профессионально важных качеств будущего врача на этапе довузовской подготовки // Педагогика: история, перспективы. 2022. Т. 5. № 2. С. 101–114. DOI: 10.17748/2686–9969–2022–5-2-101-114

Гаевская Д.Л. Опыт реализации дистанционного обучения слушателей на кафедре химии факультета довузовской подготовки // Организация, технологии и методологии непрерывного ориентированного образования в области математики и естественных наук на современном этапе. 2022. С. 51–55.

Гришкевич Т.В. Развитие доуниверситетской системы образования в условиях цифровой трансформации // Актуальные проблемы довузовской подготовки: материалы VI международной научно-методической конференции (Минск, 27 мая 2022 г.). Минск: БГМУ, 2022. С. 136–139.

Дударев А.Н. Довузовская подготовка в системе непрерывного образования от школы к университету (на материале биологии) // Зборнік навуковых прац Акадэміі паслядыпломнай адукацыі. 2021. № 19. С. 169–180.

Казначеева С.Н., Быстрова Н.В., Уракова Е.А., Шарыгина Е.Н. Профориентационная деятельность вуза в условиях модернизации системы образования // Карельский научный журнал. 2019. Т. 8. № 2(27). С. 31–34. DOI: 10.26140/knz4-2019-0802-0007

Кубанцева Д.И. Клиповое мышление в контексте образовательного процесса // Проблемы современного образования. 2022. № 6. С. 70–79. DOI: 10.31862/2218-8711-2022-6-70-79

Низовцев А.Ю. Довузовская математическая подготовка как фактор развития личности старшеклассников в условиях цифровой среды // Человеческий капитал. 2021. Т. 1. № 12(156) С. 260–269. DOI: 10.25629/HC.2021.12.34

Олиндер М.В. Профориентационная работа со старшеклассником: проблемы и перспективы довузовской подготовки // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63–1. С. 218–221.

Прозорова Н.Г., Данович Л.М., Прозорова А.С. Перспектива развития профориентации в КубГТУ // Профнавигация молодежи: Сборник материалов III Международной научно-практической конференции (Краснодар, 24 апреля 2020 года). Краснодар: Кубанский государственный технологический университет, 2020. С. 118–122.

Скибицкий Э.Г., Волохина В.П. Экспериментальная работа по проверке результативности применения комбинированной системы обучения в довузовской подготовке иностранных студентов // Непрерывное образование: XXI век. 2021. № 3(35). С. 58–69. DOI: 10.15393/j5.art.2021.7048

Foss N., Saebi T. Fifteen Years of Research on Business Model Innovation: How Far Have We Come, and Where Should We Go? // Journal of Management. 2016. Vol. 43. Is. 1. P. 200–227. DOI: 10.1177/0149206316675927

Downloads

Published

2024-02-28

How to Cite

On the Issue of Criteria for Innovativeness of Business Models of Pre-University Education. (2024). Public Administration. E-Journal (Russia), 102, 17-36. https://doi.org/10.24412/x8f4xt47

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

On the Issue of Criteria for Innovativeness of Business Models of Pre-University Education. (2024). Public Administration. E-Journal (Russia), 102, 17-36. https://doi.org/10.24412/x8f4xt47

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Similar Articles

21-30 of 164

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...