Special Investment Contracts of New Edition — SPIC 2.0: Features of Use and Perspectives
Keywords:
Special investment contract, SPIC 2.0, industrial policy, innovations-based industrial development, technology implementation investment projects, industrial investments, technological development, investment incentivesAbstract
Since 2021 there is a special legal regime in the Russian Federation used for stimulating investment activity — special investment contract of the second edition (SPIC 2.0). This instrument of industrial and investment policy has a number of distinctions from its initial version, and the main one is its technology implementation focus. Under the current political and economic conditions development of the own technological base and based on that industrial production is critically necessary for strengthening the economic sovereignty. The aim of the research is to study the experience of using SPIC 2.0 from the moment of launch to the present to achieve the objectives of the state. The study was based on data from the State industrial information system, in particular the data of the public registry of special investment contracts and public registry of competitive selection. The following methods were used: statistical, logical analysis, synthesis, comparison and generalization. Since 2021 till July 2023 there were 27 special investment contracts signed according to the model of SPIC 2.0 which provides serial production of industrial goods on the basis of the technologies which in accordance with the established procedure are considered modern for special investment contract purposes. As a part of the signed SPIC 2.0 it is planned to develop 26 technologies out of approximately 770 included in the special government list; the total volume of investment obligations of the private party amounted to 736,7 billion rubles. These results give grounds for recognizing the use of the potential of the SPIC 2.0 tool as insufficient for solving the tasks of industrial and investment policy and recommend intensifying work of authorized bodies in holding competitions for the development of modern technologies within the framework of SPIC 2.0.
References
Акопян О.А. Трансформация регуляторной модели специального инвестиционного контракта (СПИК) // Финансовое право. 2020. № 6. С. 28–33.
Белоусов А.Л. Правовые аспекты становления и развития специальных инвестиционных контрактов в Российской Федерации // Legal Bulletin. 2022. Т. 7. № 4. С. 9–16.
Евстафьева Ю.В. Реформирование инструмента специального инвестиционного контракта // Экономические стратегии. 2020. № 1(167). С. 64–71.
Исаев А.Г. О субсидиях, предоставляемых из федерального бюджета юридическим лицам, заключившим специальный инвестиционный контракт // Право и государство: теория и практика. 2021. № 12(204). С. 53–55. DOI: 10.47643/1815-1337_2021_12_53
Исаев А.Г. Реформа механизма специальных инвестиционных контрактов в Российской Федерации: сравнение налоговых льгот до и после // Право и государство: теория и практика. 2021. № 1(193). С. 70–74. DOI: 10.47643/1815-1337_2021_1_70
Кванина В.В. СПИК как инструмент импортозамещения в Российской Федерации в условиях обновленного санкционного режима // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Право. 2022. Т. 22. № 2. С. 52–59. DOI: 10.14529/law220209
Леднева Ю.В. Учет фискальных интересов государства при оптимизации налогового режима для привлечения инвестиций // Журнал российского права. 2020. № 7. С. 144–157. DOI: 10.12737/jrl.2020.087
Рагулина Ю.В., Братарчук Т.В. Инструменты государственной поддержки промышленности как основа развития промышленного производства // Экономика устойчивого развития. 2021. № 4(48). С. 152–156.
Соколов А.Б. Специальный инвестиционный контракт как инструмент поддержки технологической модернизации экономики России // Вестник Института экономики Российской академии наук. 2022. № 3. С. 182–194. DOI: 10.52180/2073-6487_2022_3_182_194