Creatosphere of Human-Oriented Economy: Conceptual Foundations of Management

Creatosphere of Human-Oriented Economy: Conceptual Foundations of Management

Authors

  • Svetlana I. Nasyrova

Keywords:

Creatosphere, human-oriented economy, human-centered economy, management, homeostat, expanded model of compensatory homeostat.

Abstract

Currently, numerous studies are focusing on identifying the key factors of economic growth in modern Russia, the main ones among which are creativity and human creative work. Due to the actualization of the human role in the economy, the creatosphere, through diverse and numerous ideas, becomes the basis not only for the formation and development of a human-oriented economy, but also for the full satisfaction of various human needs. The creatosphere is essentially a creative lever for human development and a human-oriented economy, therefore, the issue of managing the creatosphere becomes especially relevant. The aim of this study is to develop a conceptual framework for managing the creatosphere as a structural element of a human-oriented economy. The research method is an expanded model of compensatory homeostat. The methodological basis of the research is the theory of human-oriented economics. As a result, the creatosphere was identified in the categories of the expanded model of compensatory homeostat (the object of management is the creatosphere; the components-antagonists of the creatosphere are the cultural and innovative spheres; the supreme governing body is the federal authorities; the subject of management is the regional authorities; the block of additional activation and adaptation is the subjects indirectly influencing the creatosphere; the “input” of the model is the development of the creatosphere with the help of basic resources; the “output” of the model is a creative person); the main areas of management impacts on the creatosphere (resource management, communications management, additional support) are identified. The presented research results become the basis for further scientific research in the field of the creatosphere and the construction of a full-fledged theory of a human-oriented economy. Practical significance is defined by the fact that the conceptual foundations of creatosphere management provide a basis for the development of targeted support measures for its progressive development.

Author Biography

Svetlana I. Nasyrova

PhD, Associate Professor
ORCID: 0000-0002-4101-755x
nasirovasi@mail.ru

Ufa University of Science and Technology, Ufa, Russian Federation

References

Бернович П.А. Креативная экономика как способ решения текущих проблем человечества // Экономические и социальные проблемы России. 2022. № 4(52). С. 16–29. DOI: 10.31249/espr/2022.04.01

Бузгалин А.В. Креативная экономика: частная интеллектуальная собственность или собственность каждого на все? // Социологические исследования. 2017. № 7(399). С. 43–53. DOI: 10.7868/S0132162517070054

Горский Ю.М. Степанов А.М., Теслинов А.Г. Гомеостатика: гармония в игре противоречий. Иркутск: Репроцентр А1, 2008.

Данильченко А.В., Бертош Е.В., Док Хи О. Креативная экономика как высшая форма развития постиндустриального общества // Экономическая наука сегодня. 2017. № 6. С. 16–25.

Имаева Г.Р., Сушко Е.Ю., Гильдебрандт И.А., Спиридонова Л.В., Баймуратова Л.Р. Вклад цифровых платформ в развитие креативных индустрий и поддержку креативного предпринимательства. М.: Издательство НАФИ, 2021.

Клоудова Й. Влияние развития креативной экономики на экономически отсталые регионы // Журнал Новой экономической ассоциации. 2010. № 5(5). С. 109–124.

Логунцова И.В. Особенности креативной экономики Китая // Государственное управление. Электронный вестник. 2023. № 98. С. 21–30. DOI: 10.24412/2070-1381-2023-98-21-30

Масальцева А.И. Культура как основа креативной (инновационной) экономики // Копирайт. Вестник Академии интеллектуальной собственности. 2023. № 2. С. 18–30.

Махалин В.Н. Управление креативным классом: зарубежный и отечественный опыт // Вестник университета. 2015. № 1. С. 146–150.

Махалина О.М., Махалин В.Н. Инновационная или креативная экономика в современной России? Подходы к управлению // Вестник университета. 2014. № 21. С. 37–39.

Михайлова А.В. Цифровая и креативная экономика в современном пространстве // Креативная экономика. 2018. Т. 12. № 1. С. 29–42. DOI: 10.18334/ce.12.1.38783

Михайлова А.В., Шкурко Н.С. Роль креативных пространств и креативного туризма в регионах Российской Федерации для формирования креатосферы // Креативная экономика. 2023. Т. 7. № 8. С. 2873–2886. DOI: 10.18334/ce.17.8.118767

Насырова С.И. Новый подход к исследованию уровня развития креатосферы человеко-ориентированной экономики в России // Russian Journal of Economics and Law. 2024. Т. 18. № 3. С. 593–618. DOI: 10.21202/2782-2923.2024.3.593-618

Насырова С.И. Эволюционные аспекты экономики, ориентированной на человека, в категориально-системной методологии // Вестник Московского университета. Серия 6: Экономика. 2021. № 6. С. 202–223. DOI: 10.38050/0130010520216.10

Ощепкова Д.С. Интеллектуальная собственность как базовая категория креатосферы // Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права. 2016. № 5(61). С. 294–301.

Павлов М.Ю. Трансформация потребностей, ценностей и мотивации человека при переходе к ноономике // Экономическое возрождение России. 2021. № 3(69). С. 134–143. DOI: 10.37930/1990-9780-2021-3-69-134-143

Прохоров С.И. Формирование креативного пространства в современном мегаполисе // Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение. 2021. № 1(24). С. 100–110. DOI: 10.28995/2073-6401-2021-1-100-110

Семеркова Л.Н., Седлецкий А.В. Управление системой воспроизводства креативного класса в постиндустриальном обществе // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Общественные науки. 2020. № 1(53). С. 104–112. DOI: 10.21685/2072-3016-2020-1-9

Сургуладзе В.Ш. Кризис креативной экономики в условиях урбанизации и экономического неравенства информационного общества // США и Канада: экономика, политика, культура. 2022. № 10. С. 80–97. DOI: 10.31857/S2686673022100066

Счисляева Е.Р., Макиева И.В. Особенности функционирования сети организаций креативных индустрий // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2024. Т. 1. № 145. С. 77–82.

Темербулатова Ж.С., Жупарова А.С., Нусюпаева А.А. Статистика в области креативных индустрий: обзор методологических основ // Экономика: стратегия и практика. 2020. Т. 15. № 4. С. 139–146.

Bagwell S. Creative Clusters and City Growth // Creative Industries Journal. 2008. Vol. 1. Is. 1. P. 31–46. DOI: 10.1386/cij.1.1.31_1

Berry C.R., Glaeser E.L. The Divergence of Human Capital Levels across Cities // Papers in Regional Science. 2005. Vol. 84. Is. 3. P. 407–444. DOI: 10.1111/j.1435-5957.2005.00047.x

Chapain C., Cooke P., De Propris L., Mac Neill S., Mateos-Garcia J. Creative Clusters and Innovation. London: NESTA, 2010.

Comunian R., England L. Creative and Cultural Work Without Filters: Covid-19 and Exposed Precarity in the Creative Economy // Cultural Trends. 2020. Vol. 29. Is. 2. P. 112–128. DOI: 10.1080/09548963.2020.1770577

Levickaitė R. Four Approaches to the Creative Economy: General Overview // Business, Management and Education. 2011. Vol. 9. Is. 1. P. 81–92. DOI: 10.3846/bme.2011.06

Markusen A., Wassall G.H., DeNatale D., Cohen R. Defining the Creative Economy: Industry and Occupational Approaches // Economic Development Quarterly. 2008. Vol. 22. Is. 1. P. 24–45. DOI: 10.1177/0891242407311862

Mikhailova A., Vinokurova U. The Relation to Calls and Threats in the Arctic in the Context of Creatosphere (Kreatosfera) // 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2018: Conference proceedings. Albena, Bulgaria: STEF92 Technology Limited, 2018. Vol. 5. Is. 3.3. P. 953–958. DOI: 10.5593/sgemsocial2018/3.3/S12.122

Randi R. Creative Economic Governance in Tanjung Medang Village // Proceedings of International Interdisciplinary Conference on Sustainable Development Goals (IICSDGs). 2020. Vol. 3. Is. 2. P. 28–32.

Shapiro J.M. Smart Cities: Quality of Life, Productivity, and the Growth Effects of Human Capital // Review of Economics and Statistics. 2006. Vol. 88. Is. 2. P. 324–335. DOI: 10.1162/rest.88.2.324

Xu F., Rickards T. Creative Management: A Predicted Development from Research into Creativity and Management // Creativity and Innovation Management. 2007. Vol. 16. Is. 3. P. 216–228. DOI: 10.1111/j.1467-8691.2007.00445.x

Zhao K., Zhang Y., Zhao J., Li X. Understanding Contributions of the Creative Class to Sustainable Economic Growth in China // Sustainability. 2020. Vol. 12. Is. 4. DOI: 10.3390/su12041304

Downloads

Published

2024-12-28

How to Cite

Creatosphere of Human-Oriented Economy: Conceptual Foundations of Management. (2024). Public Administration. E-Journal (Russia), 107, 77-89. https://doi.org/10.24412/8sk1sp34

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

Creatosphere of Human-Oriented Economy: Conceptual Foundations of Management. (2024). Public Administration. E-Journal (Russia), 107, 77-89. https://doi.org/10.24412/8sk1sp34

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Similar Articles

1-10 of 238

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...