In Vector of Political Self-Organization: Current Trends of Municipal Cross-Functional Interaction

In Vector of Political Self-Organization: Current Trends of Municipal Cross-Functional Interaction

Authors

Keywords:

Community, local self-governmen, co-managemen, co-production, private-municipal partnership, collaboration, crowdsourcing, outsourcing

Abstract

The article examines the current trends of intersectoral interaction and analyzes their significance for formation and functioning of municipal communities. The relevance of this topic is determined by the current conditions of political self-organization at the municipal level, including those related to the development of market relations system, the introduction of service state elements and the reform of the public administration system. The aim of the article is to consider the modern vector of political self-organization by studying the current trends of municipal cross-functional interaction. The objectives of the article include an assessment of socio-political collaborations phenomenon, consideration of crowd technologies, as well as outsourcing practices in modern communities. When writing the article, the author used the structural and functional method, as well as general logical methods of scientific research. Based on the results of applied and theoretical works, domestic and foreign experience, examples of modern self-organization of public policy actors and various functional spheres, features of horizontal and vertical communications formed in this regard are presented. The cases of applying entrepreneurial practices in politics, the prospects of cross-functional partnership as an important condition for the progressive development of the municipality are considered. As a result, the author notes the organizing potential of the processes of co-production and co-management as a manifestation of the dynamic joint existence (co-existence) of interested citizens. Self-organization in the non-public sphere of politics is closely related to the public sphere of municipal government. The author proposes to consider political self-organization through the study of the processes of development of interested and resourced community actors involvement in the processes of production and management of the municipality, its political space. A promising direction for further scientific research is the study of entrepreneurial practices use in the organization of political regimes and formation of administrative elites of localities.

Author Biography

Ilya A. Khabarov, The Оffice of the Public Chamber of Tambov region

PhD, The Оffice of the Public Chamber of Tambov region, Tambov, Russian Federation.

hia68@mail.ru

References

Айснер Л.Ю., Сочнева Е.Н., Червяков М.Э. Правовые основы функционирования коллабораций // Юридические исследования. 2020. № 3. С. 36–47. DOI: 10.25136/2409-7136.2020.3.32438

Алиева С.В., Агеева Е.А. Краудсорсинг и краудфандинг как технологии партисипативного управления муниципальным образованием // Вестник экспертного совета. 2020. № 4 (23). С. 3–7.

Байков Е.А., Хакимова Л.Р. Коллаборация брендов как эффективный инструмент инновационных процессов современной экономики // Петербургский экономический журнал. 2018. № 3. С. 39–46.

Белова А.М. Аутсорсинг. «1С:бухобслуживание» как принципиально новый вид аутсорсинга // Проблемы и перспективы развития корпоративных и общественных финансов: Сб. тр. Международной студенческой научной конференции. Хабаровск: Хабаровский государственный университет экономики и права, 2017. С. 29–33.

Головина М.В., Заиткулова Г.С., Титова С.П., Марковникова Е.Ю. Стратегия развития дошкольных образовательных организаций посредством коллаборации брендов // Молодой ученый. 2020. № 28 (318). С. 93–95.

Доможирова О.В., Петрова Е.А. Краудсорсинг как способ оптимизации функционирования предприятий // Белгородский экономический вестник. 2020. № 1 (97). С. 23–29.

Евсеев В.О. Методологические основы применения политического аутсорсинга в рамках политического государственного заказа // ЦИТИСЭ. 2017. № 3 (12). U R L : https://ma123.ru/wp-content/uploads/2017/10/%D0%95%D0%B2%D1%81%D0%B5%D0%B5%D0%B2-%D0%92.%D0%9E.-%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%B0%D1%83%D1%82%D1%81%D0%BE%D1%80%D1%81%D0%B8%D0%BD%D0%B3-2017-3.pdf

Ерохина О.В. Цифровые технологии принятия решений: краудсорсинг как форма политического участия // Вестник университета. 2020. № 11. С. 189–194. DOI: 10.26425/1816-4277-2020-11-189-194

Кластерная экономика и промышленная политика: теория и инструментарий / под ред. д-ра экон. наук, проф. А.В. Бабкина. СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2015.

Комарова Ж., Емельянович И. Особенности коллаборации в науке: экспертное мнение // Наука и инновации. 2019. № 1 (191). С. 26–35.

Корнилова Е.В., Орлова О.В. Перспективы развития краудфандинга, краудсорсинга и краудинвестинга в России // Лизинг. 2020. № 3. С. 60–72.

Королькова Н.А., Васютина Е.С. Коллаборация как источник трансформации бизнес-моделей // ЭКО. 2018. № 4. С. 176–189.

Котенко Д.А. Краудфандинг — инновационный инструмент инвестирования // Закон. 2014. № 5. С. 140–145.

Милькина И.В. Аутсорсинг в системе государственного и муниципального управления // Вестник университета. 2013. № 8. C. 96–101.

Мухамедьярова-Левина Т.Т., Заболотникова В.Д. Краудфандинг как способ коллективного инвестирования // Вестник университета Туран. 2020. № 2 (86). С. 136–140.

Никитина Ю.Ф. Технология краудсорсинга как элемент социальной инфраструктуры цифрового общества // Проектирование будущего. Проблемы цифровой реальности: труды 3-й Международной конференции (6–7 февраля 2020 г., г. Москва). М.: ИПМ им. М.В. Келдыша, 2020. С. 252–259.

Нуралиева М.М. Краудсорсинг, как новое явление в экономике, формирующее будущее // Бенефициар. 2020. № 75. С. 35–38.

Полякова Ю.М. Роль массовой коллаборации в развитии общества, бизнеса и государства // Интеллект. Инновации. Инвестиции. 2019. № 3. С. 49–57. DOI: 10.25198/2077-7175-2019-3-49

Рогова А.В. Краудсорсинг как инструмент социально-экономического развития региона // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 5. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=10531

Сахарчук Е.С. Коллаборация библиотек и профессиональных участников рынка в целях развития внутреннего туризма // Теория и практика общественного развития. 2020. № 5 (147). С. 59–62. DOI: 10.24158/tipor.2020.5.10

Соколов А.В., Дементьев А.А. Краудфандинг в российской политике // Вестник Московского университета. Сер.18. Социология и политология. 2014. № 1. С. 106–122.

Сулейменова А.К. Краудсорсинг и ресурсный потенциал населения как инструмент повышения конкурентоспособности предприятия // Будущее науки–2020: Сб. науч. ст. 8-й Международной молодежной научной конференции: в 5 Т. Курск: Юго-Западный государственный университет, 2020. Т. 1. С. 419–423.

Тихалева Е.Ю. Краудфандинг как способ активизации участия граждан в решении вопросов местного значения // Муниципальная служба: правовые вопросы. 2020. № 4. С. 14–17.

Тихомирова О.Г. Корпоративная коллаборация и взаимодействие: решение проблемы самоорганизации социально-экономических систем // Фундаментальные исследования. 2014. № 9–5. С. 1082–1086.

Торопова А.И., Кокарева М.Е., Макарова К.С., Власова А.А., Ротанова В.А. Краудсорсинг, как один из инструментов крауд-технологий // Современные научные исследования и инновации. 2019. № 11 (103). URL: https://web.snauka.ru/issues/2019/11/90756

Тужилкина Е.М., Кошелев Г.К. Феномен KAWS: художник как коммерческий бренд и роль коллабораций современном искусстве // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник МГХПА. 2020. № 1–2. С. 371–384.

Тятых М.В. Коллаборация юмора и политического дискурса в телевизионной продукции (на примере продуктов студии «Квартал–95») // Дискурс современных масс-медиа в перспективе теории, социальной практики и образования: Сб. тр. международной научно-практической конференции. Белгород: Белгородский государственный национальный исследовательский университет, 2020. С. 292–295.

Фейлинг Т.Б. Технологии краудсорсинга в решении современных проблем общества // Заметки ученого. 2021. № 2. С. 507–511.

Хайрутдинова Л.Р. Антикоррупционный краудсорсинг и антикоррупционный аутсорсинг: понятие и содержание // Политика, государство и право. 2015. № 6. URL: https://politika.snauka.ru/2015/06/3157

Харитонова О.В., Бугаева Т.Н. Краудсорсинг в государственном и муниципальном управлении: сущность и перспективы использования // Вестник евразийской науки. 2020. Т. 12. № 2. URL: https://esj.today/PDF/91ECVN220.pdf

Хюппенен А.А. Краудсорсинг как новая модель организации бизнеса // Инновационная экономика. 2020. № 3 (24). С. 63–82.

Черкасова М.А. Роль социального краудсорсинга в процессах трансформации института народовластия // Муниципальная академия. 2021. № 1. С. 62–66. DOI: 10.52176/2304831X_2021_01_62

Чорнобай В.А. Краудсорсинг как явление цифровой экономики // Молодой ученый. 2020. № 46 (336). С. 130–131.

Belleflamme P. Lambert Т., Schwienbacher A. Crowdfunding: Tapping the Right Crowd // Journal of Business Venturing. 2014. Vol. 29. Is. 5. Р. 585–609. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2013.07.003

Biggiero L., Angelini P.P. Hunting Scale-Free Properties in R&D Collaboration Networks: Selforganization, Power-Law and Policy Issues in the European Aerospace Research Area // Technological Forecasting and Social Change. 2015. Vol. 94. P. 21–43. DOI: 10.1016/j.techfore.2014.04.009

Brabham D.С. Moving the Crowd at Threadless: Motivations for Participation in a Crowdsourcing Application // Information, Communication & Society. 2010. Vol. 13. Is. 8. P. 1122–1145. DOI: https://doi.org/10.1080/13691181003624090

Bradley A., McDonald M. The Social Organization: How to Use Social Media to Tap the Collective Genius of Your Customers and Employee. Brighton, Massachusetts: Harvard Business Review Press, 2011.

Hemer J. A Snapshot on Crowdfunding // Arbeitspapiere Unternehmen und Region, № R2/2011. 2011. URL: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/52302/1/671522264.pdf

Kurokhtina O.Yu. Сrowdfunding as a Key Factor in the Formation of a Digital Society // Духовная ситуация времени. Россия XXI век. 2020. № 2 (21). С. 27–29.

McClay M.W. David Riesman and The Lonely Crowd // Society. 2009. № 46. Р. 21–28. DOI: 10.1007/s12115-008-9171-8

Miles R.E., Miles G., Snow Ch.C. Collaborative Entrepreneurship: How Networked Firms Use Continuous Innovation to Create Economic Wealth. Stanford: Stanford University Press, 2005.

Mitchell W., Singh K. Survival of Business Using Collaborative Relationships to Commercialize Complex Goods // Strategic Management Journal. 1996. Vol. 17. Is. 3. P. 169–195. DOI: 10.1002/(SICI)1097-0266(199603)17:3<169::AID-SMJ801>3.0.CO;2-%23

Riesman D., Denney R., Glazer N. The Lonely Crowd: A Study of the Changing American Character. New Haven, CT: Yale Univ. Press, 1950.

Rogova A.V. Crowdsourcing Integration in the Tourism Industry // Services in Russia and Abroad. 2020. Vol. 14. Is. 5. P. 93–102.

DOI: 10.24411/1995-042X-2020-10508

Saxton G., Onook O., Kishore R. Rules of Crowdsourcing: Models, Issues, and Systems of Control // Information Systems Management. 2013. Vol. 30. P. 2–20.

Scientific Collaboration on the Internet / ed. by G.M. Olson, A. Zimmerman, N. Bos. Massachusetts: The MIT Press, Cambridge, 2008.

Stigler G.J. The Economics of Information // Journal of Political Economy. 1961. Vol. 69. Is. 3. P. 213–225.

Sustaining Innovation. Collaboration Models for a Complex World / ed. by S.P. MacGregor, T. Carleton. New York: Springer, 2012.

Thomson A.M., Perry J.L. Collaboration Processes: Inside the Black Box // Public Administration Review. 2006. Vol. 66. Is. s1. P. 20–32.

DOI: 10.1111/j.1540-6210.2006.00663.x

Wang C.-H., Chang C.-H., Shen G.C. The Effect of Inbound Open Innovation on Firm Performance: Evidence from High-Tech Industry // Technological Forecasting and Social Change. 2015. Vol. 99. P. 222–230. DOI: 10.1016/j.techfore.2015.07.006

Yang C., Wacker J.G., Sheu C. What Makes Outsourcing Effective? A Transaction-Cost Economics Analysis // International Journal of Production Research. 2012. Vol. 50. Is. 16. P. 4462–4476. DOI: 10.1080/00207543.2011.600345

Downloads

Published

2022-10-30

How to Cite

In Vector of Political Self-Organization: Current Trends of Municipal Cross-Functional Interaction. (2022). Public Administration. E-Journal (Russia), 92, 169-185. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/237

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

In Vector of Political Self-Organization: Current Trends of Municipal Cross-Functional Interaction. (2022). Public Administration. E-Journal (Russia), 92, 169-185. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/237

Most read articles by the same author(s)

<< < 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

Similar Articles

1-10 of 59

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...