Russian Federation’s Targets for Applying Principles of the Right of Peoples to Self-Determination and Territorial Integrity of States
Keywords:
International relations, territorial integrity, self-determination, unrecognized states, the principle of territorial integrity, the right to self-determination, RussiaAbstract
The article attempts to analyze Russia’s objectives of implementing the principles of the right of peoples to self-determination and territorial integrity of states. The aim of the study is to identify the target settings for implementing the principles of the right of peoples to self-determination and the territorial integrity of states by the Russian Federation. The paper uses such methods as press analysis, comparative, systematic, document analysis and the normative method. The main results of the work are the following statements. The analysis of the policy of the Russian Federation on the application of the principles of the right of peoples to self-determination and the territorial integrity of states on the examples of Transnistria, Kosovo and Crimea allowed us to identify the targets of applying these principles by Russia, affecting the prevalence of one or another principle. These targets are related to the national interests of the Russian Federation, but at the same time have their own specifics. These targets include: the need to preserve its territorial integrity; the need to ensure security near state borders in order to protect the principle of territorial integrity of states; the need to protect the population from ethno-national conflicts within the country; the need to protect the cultural diversity of the country. The identified targets, in case of their conceptualization and official publication at the state level, will make the position of the Russian Federation in relation to implementing the principles of the right of peoples to self-determination and the territorial integrity of states more predictable, which will contribute to strengthening Russia’s status in the international arena as a guarantor of international law and security.
References
Абдуллаев М.Н. Стратегия и основные направления государственной национальной политики Российской Федерации // Юридический вестник. Журнал ДГУ. 2017. № 4. С. 9–13. DOI: 10.21779/2224-0241-2017-24-4-9-13
Амелин В.В. Взаимодействие органов власти и НКО по реализации Стратегии государственной национальной политики (региональный аспект) // Вестник Российской нации. 2015. № 4(42). С. 115–126.
Аристархов В.В. Основы «Основ». О смыслах государственной культурной политики // Культурологический журнал. 2019. № 2(36). URL: http://cr-journal.ru/files/file/06_2019_11_13_46_1561720426.pdf
Баскаев Е.В. Роль Федеративного договора 1992 года в формировании политических и межэтнических отношений // Новое слово в науке и практике: гипотезы и апробация результатов исследований. 2014. № 13. С. 64–69.
Болотина И.И., Исаева А.Ю. Анализ стратегии государственной национальной политики России до 2025 года // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2016. № 1. С. 31–39.
Бугай Н.Ф. Проблема межэтнических отношений Российской Федерации в современной историографии. 1990-е – 2017 гг. // Белые пятна российской и мировой истории. 2017. № 4–5. С. 53–76.
Вельяминов Г.М., Вознесенская Н.Н., Курбанов Р.А. Воссоединение Крыма с Россией // Закон и право. 2019. № 1. С. 15–24. DOI: 10.24411/2073-3313-2019-10001
Галинский Я.О. Национальная идея как детерминант самоопределения и консолидации приднестровского народа // Власть. 2019. № 2. С. 136–142. DOI: 10.31171/vlast.v27i2.6340
Кашенков Р.Ю. Соотношение принципа территориальной целостности и принципа равноправия и самоопределения народов (на примере Крыма) // Modern Science. 2019. № 6–3. С. 94–99.
Нацвлишвили Н., Золоева З.Т. Проблема континуитета («продолжательства») РФ после распада СССР // Научно-техническая конференция обучающихся и молодых ученых СКГМИ (ГТУ) «НТК-2017». Владикавказ: Северо-Кавказский горно-металлургический институт (Государственный технологический университет), 2017. С. 270–274.
Соколова Ф.Х. Эволюция национальной политики России в конце XX – начале XXI века // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. 2016. № 6. С. 54–67. DOI: 10.17238/issn2227-6564.2016.6.54
Сосенков Ф.С. Право наций на самоопределение как принцип международного права в контексте территориальной целостности государства // Юридическая техника. 2020. № 14. С. 515–516.
Суслов Е.В. Динамика изменений, внесенных в конституцию республики Марий Эл, как индикатор обеспечения социально-политического порядка в республике // Марийский юридический вестник. 2015. № 3(14). С. 30–35.
Тарасова Ю.Б., Баскаков В.А. Корпоративная стратегия как условие развития этнокультурной сферы в контексте культурной политики России // Культура и цивилизация. 2018. № 6А. С. 127–133.
Филатов М.С. Политическая практика применения и толкования принципов права народов на самоопределение и территориальной целостности государств // Среднерусский вестник общественных наук. 2022. Т. 17. № 6. С. 67–86. DOI: 10.22394/2071-2367-2022-17-6-67-86
Хабриева Т.Я. Современные проблемы самоопределения этносов. Москва: Институт законодательства и сравнительного правоведения при Правительстве РФ, 2010.
Al Sabbagh J. The Right to Self-Determination of Modern Secessionist Movements under International Law // International Review of Law. 2021. Vol. 10. Is. 1. DOI: 10.29117/irl.2021.0163
Czapliński W., Wyrozumska A. Prawo międzynarodowe publiczne. Zagadnienia systemowe wydanie. Warszawa: C.H. Beck, 2014.
Isachenko D. Türkei-Russland-Partnerschaft im Krieg um Bergkarabach: militarisierte Friedensstiftung mit Folgen für die Konflikttransformation // SWP-Aktuell 2020/A 88. 2020. DOI: 10.18449/2020A88