Aсtivation of Educational Organizations’ Innovative Activity in Digital Economy

Aсtivation of Educational Organizations’ Innovative Activity in Digital Economy

Authors

Keywords:

Innovative activity, educational organizations, digitalization of educational activities, intellectual property, objects, digital economy

Abstract

In this paper, the issues of activation of innovative activity of educational organizations of the higher education system in the digital economy are investigated on the basis of the features of building innovative activity, the use of tools in the process of educational processes digitalization. The object of the research includes innovative activity of educational organizations of the higher education system; the subject covers tools for activating innovative activities of educational organizations in the digital economy. The research defines features of innovation management of educational organizations; reveals organization and management of innovation activities of educational organizations based on the management of intellectual property objects as well as digitalization processes in the innovation activities of educational organizations. Research methods are analysis, synthesis, classification, system-functional approach. As a result, the hypothesis of the study was partly confirmed, which consists in verifying the approach based on the management of the intellectual property objects as a result of the innovative activity of an educational organization of higher education, when the intellectual property objects serve as the basis for building the university innovative activity; the hypothesis of the study was confirmed in part, which consists in identifying new intellectual property objects in the process of digitalization of educational organizations; the results of the National Rating of Russian Universities by Interfax showed the relationship between the rating indicators and intellectual property objects; the commonalities and differences in the results of the Interfax National Rating of Russian Universities on the parameter “Innovation” and the rating “Index of inventive activity of Russian universities — 2022” of the AC “Expert” are revealed; the concept of “Digitalization of an educational organization” is formulated, which means a set of processes of asset virtualization, management and uberization of educational, managerial processes; a scheme of the possibilities of digital platforms and digital resources in the innovation activities of educational organizations has been formed, taking into account the processes of digitalization and uberization; the issues of tools for activating university innovation activities (external and internal) in the digital economy have been investigated; the issues of motivation of teachers studying at the university during the period of digitalization based on the use of tools design thinking, which allows creating an intellectual property objects based on the principles of human-centricity, socially significant projects.

Author Biographies

Guzel I. Gumerova, Financial University under the Government of the Russian Federation

DSc (Economics), Professor, Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow, Russian Federation.

GIGumerova@fa.ru

Elmira Sh. Shaimieva, Kazan Innovative University named after V.G. Timiryasov (IEML)

DSc (Economics), Professor, Head of Scientific and Research Laboratory of Management of Knowledge, Faculty of Management and Engineering Business, Kazan Innovative University named after V.G. Timiryasov (IEML), Kazan, Russian Federation. 

shaimieva@ieml.ru

References

Аксенова Л.Н., Хасанова М.Л., Руднев В.В., Дмитриев М.С. Игровые технологии как вид проблемного обучения и средство активизации деятельности студентов // Современные наукоемкие технологии. 2019. № 3–1. С. 83–87.

Антонова И.И. Бережливое производство: системный подход к его внедрению на предприятиях Республики Татарстан. Казань: Познание, 2013.

Ахметшин Э.М., Васильев В.Л. Подходы к управлению ресурсами современного университета в условиях цифровизации // E-Management. 2022. Т. 5. № 2. С. 4–14. DOI: 10.26425/2658-3445-2022-5-2-4-14

Болотов В.А., Мотова Г.Н., Наводнов В.Г. Глобальный агрегированный рейтинг вузов: российский след // Высшее образование в России. 2021. Т 30. № 3. С. 9–25. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-3-9-25

Бикеев И.И. Модель организации научной работы в молодом вузе // Высшее образование в России. 2007. № 9. С. 52–58.

Голубев Н., Назаров А., Козлов А., Ходырева Ю., Хомик А. Модель повышения инновационной открытости крупных компаний. М.: Агентство стратегических инициатив, 2019.

Головчин М.А. Институциональные ловушки цифровизации российского высшего образования // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 3. С. 59–75. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-3-59-75

Гумерова Г.И., Хюзиг С., Шеве Г., Бутнева А.Ю., Шаймиева Э.Ш. Формирование организационно-управленческого подхода на основе менеджмента объектов интеллектуальной собственности в области международного научного сотрудничества // Государственное управление. Электронный вестник 2022. № 91. С. 45–65. DOI: 10.24412/2070-1381-2022-91-45-65

Дмитриева С.А. Дизайн-мышление как новая парадигма корпоративных финансов // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2018. № 3. С. 112–115.

Дудышева Е.В., Мокрецова Л.А. Построение образовательной экосистемы инноваций в региональном педагогическом университете в условиях цифровизации // Преподаватель XXI век. 2021. № 3–1. С. 21–33. DOI: 10.31862/2073-9613-2021-3-21-33

Ильиных И.Н. Мотивация достижения как важная психологическая составляющая успешной инновационной деятельности преподавателя высшей школы // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. 2011. № 21–1. С. 134–140.

Кузнецов Е.Б., Энговатова А.А. «Университеты 4.0»: точки роста экономики знаний в России // Инновации. 2016. № 5(211). С. 3–9.

Кобылко А.А. Перспективы развития бизнес-экосистем: конкуренция, сотрудничество, специализация // Russian Journal of Economics and Law. 2022 Т. 16. № 4. С. 728–744. DOI: 10.21202/2782-2923.2022.4.728-744

Корниенко О.А., Рыжикова Т.Н. Генезис инновационной экосистемы как системы производства знаний и национальной конкурентоспособности // Инновации в менеджменте. 2019. № 3(21). С. 38–45.

Мизюрова Э.Ю., Рокитянская К.А. Современные технологии в развитии творческих способностей обучающихся // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2021. № 8(198). С. 185–190. DOI: 10.34835/issn.2308-1961.2021.8.p185-190

Наумкин Н.И., Грошева Е.П., Шекшаева Н.Н. Исследование инновационной подсистемы университетской кафедры как субстрата региональной инновационной системы // Регионология. 2018. Т. 26. № 3. С. 474–493. DOI: 10.15507/2413-1407.104.026.201803.474-493

Пономарева О.И. Роль современных моделей университетов в формировании человеческого капитала // ЦИТИСЭ. 2019. № 5(22). С. 344–353. DOI: 10.15350/24097616.2019.5.31

Петрищев П.В., Масюк Н.Н., Бушуева М.А. Методы оценки результативности партнерства российских университетов с зарубежными вузами // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2018. Т. 7. № 3(24). С. 229–232.

Сейтбаткалова А.С., Таменова С.С. Особенности цифровизации в системе развития университетов // Форум. Серия: Гуманитарные и экономические науки. 2022. № 2(25). С. 108–111.

Тимирясова А.В. Устойчивое развитие университета — условие процветания региона и страны // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 5. С 105–116. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-29-5-105-116

Трачук А.В., Линдер Н.В. Трансформация бизнес-моделей электронного бизнеса в условиях нестабильной внешней среды // Стратегические решения и риск-менеджмент. 2015. № 2. С. 58–71. DOI: 10.17747/2078-8886-2015-2-58-71

Уорнер М., Витцель М. Виртуальные организации: новые формы ведения бизнеса в ХХI веке. М.: Добрая книга, 2005.

Фазылзянова Г.И. Дизайн-мышление как философия и методология цифрового общества // Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2020. № 1(25). С. 101–108. DOI: 10.24151/2409-1073-2020-1-101-108

Фазылзянова Г.И., Соколова Т.Ю., Балалов В.В. Методология дизайн-мышления как креативный ресурс развития современной системы образования // Педагогический журнал. 2020. Т. 10. № 1–1. С. 415–427. DOI: 10.34670/AR.2020.1.46.165

Хомутский Д.Ю., Андреев Г.С. Формирование компетенций инновационного лидерства на основе модели дизайн-мышления // Управление человеческим потенциалом. 2017. № 2. С. 86–90.

Чучалин А.И. Подготовка в вузе STEM:IT-профессионалов к инновационной деятельности в 3D-командах // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 8–9. С. 79–96. DOI: 10.31992/0869-3617-2022-31-8-9-79-96

Шульгин Д.Б., Кортов С.В., Терлыга Н.Г. Опыт формирования системы управления интеллектуальной собственностью в УРФУ // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 2(102). С. 72–83.

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Aсtivation of Educational Organizations’ Innovative Activity in Digital Economy. (2023). Public Administration. E-Journal (Russia), 96, 193-211. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/65

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

Aсtivation of Educational Organizations’ Innovative Activity in Digital Economy. (2023). Public Administration. E-Journal (Russia), 96, 193-211. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/65

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Similar Articles

1-10 of 224

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...