Economic Obligations in Implementing Corporate Social Policy of Large Entrepreneurial Structures in the Russian Federation
Keywords:
Corporate social policy, corporate social responsibility, structural model, components of corporate social responsibility, Carroll’s pyramid, economic responsibility of large business structures.Abstract
The subject of the article is economic obligations in the implementation of social policy of large business structures. The aim of the study is to describe and summarize the practices of implementing economic obligations in the corporate social responsibility of large business structures, supplemented by identifying its impact on the performance indicators of the enterprise. The object of the study is the public joint-stock company KAMAZ — the largest automobile corporation of the Russian Federation, one of the 20 leading world manufacturers of heavy trucks, promoting the positioning of a socially responsible enterprise, which is reinforced in practice by the company’s leading positions in thematic ratings. The methodological basis of the study was the concept of corporate social responsibility. Research methods include case study, correlation and regression analysis. As a result, the relationship between investments in human capital and labor productivity of personnel was proven. Social programs within the framework of internal corporate social responsibility affect the interest of employees in labor relations, increase motivation, level of involvement and activity of personnel. Furthermore, the analysis revealed and proved the connection between investments in sustainable development of the enterprise and revenue. Social security of employees and satisfaction with working conditions motivates them to work more conscientiously, increase the level of involvement and activity of personnel. Thus, the efficiency and quality of work performed by personnel increases, and this in turn has a positive impact on the financial results of the company.
References
Авилова Н.Л., Красноженова Г.Ф., Ковалева Н.И., Хохлов И.Ю. Корпоративная социальная ответственность в гостиничном бизнесе: сравнительный анализ Испании и России // Сервис в России и за рубежом. 2022. Т. 16. № 1(98). С. 90-101. DOI: 10.24412/1995-042X-2022-1-90-101
Бадыкова И.Р., Романова А.И. Информационная открытость предприятий в вопросах проектного управления инновационной активностью // ФЭС: Финансы, экономика, стратегия. 2021. № 2(18). С.53-59.
Измайлова М.А. Корпоративная социальная ответственность российских ТНК как фактор устойчивого развития глобального общества // МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). 2019. Т. 10. № 2. С. 213-227. DOI: 10.18184/2079-4665.2019.10.2.213-227
Кежапкина О. В. О связи между корпоративной социальной ответственностью компании и ее финансовыми результатами // Вестник АГТУ. Сер.: Экономика. 2015. № 4. С. 101-108.
Кожухова Ю.Э. Инвестиции в человеческий капитал как основа внутренней корпоративной социальной ответственности // Успех современной науки и образования. 2018. № 3. С. 12-15
Кулькова В.Ю. Корпоративная социальная ответственность предпринимательских структур как форма кооперации стейкхолдеров и бизнеса // Фундаментальные и прикладные исследования кооперативного сектора экономики. 2019. № 4. С. 55-65.
Кулькова В.Ю., Галимова А.Д., Довбий И.П. Модель корпоративной социальной ответственности крупной предпринимательской структуры в энергетике Республики Татарстан // Вестник Челябинского государственного университета. 2022. № 11 (469). С. 115-122. DOI: 10.47475/1994-2796-2022-11111
Савутькова А.В. Корпоративная социальная ответственность как элемент устойчивого развития предприятий гостеприимства // Конкурентоспособность в глобальном мире: экономика, наука, технологии. 2023. № 11. С. 69-72.
Чубарова Т.В. Социальная ответственность бизнеса в рыночной экономике: работник, бизнес, государство. СПб.: Нестор-История, 2011.
Эркинбекова Ж.Э. Корпоративная социальная ответственность химической, аграрной и финансовой отраслей: анализ нефинансовых отчетов компаний // Лидерство и менеджмент. 2023. Т. 10. № 3. С. 1017-1032. DOI: 10.18334/lim.10.3.118258
Aupperle K.E., Carroll A.B., Hatfield, J.D. An Empirical Examination of the Relationships between Corporate Social Responsibility and Profitability // Academy of Management Journal. 1985. Vol. 28. Is. 2. P. 446–463.DOI: 10.2307/256210
Carroll A.B. A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Social Performance // Academy of Management Review. 1979. Vol. 4. P. 497–505. DOI: 10.2307/257850
Edmondson V.C., Carroll A.B. Giving Back: An Examination of the Philanthropic Motivations, Orientations and Activities of Large Black-Owned Businesses // Journal of Business Ethics. 1999. Vol. 19. P. 171–189. DOI: 10.1023/A:1005993925597
Friedman M. Capitalism and Freedom. Chicago: University of Chicago Press, 1962.
Levitt T. The Dangers of Social Responsibility // Harvard Business Review. 1958. Vol. 36. P. 41–50.
Margolis J.D., Walsh J.P. People and Profits? The Search for a Link between a Company’s Social and Financial Performance. New York: Psychology Press, 2001.
Pinkston T.S., Carroll A.B. A Retrospective Examination of CSR Orientations: Have They Changed? // Journal of Business Ethics. 1996. Vol. 15. Is. 2. P. 199–206. DOI: 10.1007/BF00705587
Yang Y. Corporative Social Responsibility: Some Aspects of the Evolution of the Concept // Наука, техника и образование. 2022. № 2(85). С. 53-57.