Intellectual Capital and Management System in Creative Economy Organizations

Intellectual Capital and Management System in Creative Economy Organizations

Authors

  • Vera S. Shkarina

Keywords:

Creative management, creative economy, personnel, innovation, business entity.

Abstract

The activities of a wide range of business entities are related to the development and implementation of innovative products at enterprises that require staff to acquire new knowledge, skills, as well as methodological approaches that can be used to solve organizational issues in the field of innovation creation. The implementation of such tasks involves encouraging non-standard, creative approaches to solving complex functional situations that arise in the process of enterprise management; implementation of professional and qualification reorientation of personnel in accordance with innovative transformations; the use of creativity as one of the key factors of self-development, self-realization, self-improvement of employees and ensuring the innovative development of the enterprise. At the same time, despite numerous experimental and theoretical studies by domestic and foreign scientists, the problematic nature of the study of creativity requires additional research aimed at improving and developing new theoretical and methodological provisions. The implementation of innovative programs by the personnel of enterprises for decision-making requires a non-standard approach, which assumes sufficient freedom of action for participants in the innovation process and the creation of positive motives for their activities. The aim of the research is to expand and deepen the theoretical foundations and methodological support for the innovative development of creative economy enterprises based on management improvement. The methodological and theoretical basis of the study included the fundamental provisions of economic theory, scientific works of leading domestic and foreign scientists in the field of ensuring the innovative development of creative economy enterprises based on management. In the course of the research, general scientific methods of cognition were used: theoretical generalization (to study the theoretical foundations and features of the application of creativity management by enterprise personnel in the process of creating innovative products, producing creative ideas, making managerial decisions); grouping and classification (to determine the structure of the components of an employee’s intellectual and creative resources); comparison (to identify systemic obstacles in the process of improving management). The research results in the philosophical reflection of creativity as a factor of managerial changes in the creative management system, the object of which is the personal and collective creative development of employees who are the main participants in creative ideas aimed at improving the formation of the organization as a whole.

Author Biography

Vera S. Shkarina

PhD
ORCID: 0000-0003-1565-8158, verashkarina@gmail.com

Russian State University for the Humanities, Moscow, Russian Federation

References

Абанкина Т.В., Николаенко Е.А., Романова В.В., Щербакова И.В. Креативные индустрии России: тенденции и перспективы развития. М.: Grey Matter, 2021.

Амбайл Т.М. Как убить творческую инициативу. Креативное мышление в бизнесе. М.: Альпина Бизнес Букс; Юнайтед Пресс. 2009.

Афанасьева М.А. Введение в понятие «креативные индустрии» // Наукоград: наука, производство, общество. 2017. № 4(14). С. 50–54.

Бобков А.И., Бобков А.А. Биографический метод в контексте анализа актуализации феномена наличия / отсутствия креативной индустрии // Креативные стратегии и креативные индустрии в экономическом, социальном и культурном пространствах региона: Материалы Второй региональной научно-практической конференции. Иркутск: Репроцентр А1, 2019. С. 146–153.

Войтова Л.М., Пятаева О.А. Творческие кластеры за рубежом и в России: методология, опыт, практика. М.: Русайнс, 2021.

Войтова Л.М., Пятаева О.А., Геворкян М.Ф., Манулатий А.И., Рахлей Ю.В. Инновационные механизмы управления в творческих индустриях. М.: Русайнс, 2021.

Дубина И.Н. Подходы к определению, характеристике и анализу креативной экономики // Проблемы развития инновационно-креативной экономики. Труды международной научной конференции. М.: Креативная экономика, 2010. С. 580–589.

Дудко Е.Н., Савенко С.В. Развитие и трансформация объектов креативной индустрии в мировой экономике // Россия: тенденции и перспективы развития. М.: Институт научной информации по общественным наукам РАН, 2020. С. 210–212.

Евмено А.Д., Байков Е.А., Еникеева Л.А., Кузьмина С.Н., Благова И.Ю., Булочников П.А., Елисеева Ю.А., Лавров В.В., Селиверстова Н.А., Сорвина Т.А., Антонова В.Г. Креативные индустрии в условиях цифровой экономики. Санкт-Петербург: СПбГИКиТ, 2020.

Зотова А.Н., Попкова А.А. Территориальное развитие креативных индустрий в России // Проблемы управления речными бассейнами при освоении Сибири и Арктики в контексте глобального изменения климата планеты в XXI веке: Сборник докладов XIX Международной научно-практической конференции. Тюмень: Тюменский индустриальный университет, 2017. С. 71–77.

Маршалл А. Принципы экономической науки. М.: Прогресс, 1993.

Рассадин Б.И., Хваджа А.Н. Национальное богатство: Российская Федерация — США // Сервис Plus. 2019. Т. 13. № 4. С. 62–74. DOI: 10.24411/2413-693X-2019-10408

Сафаров Б.Г., Жаров Е.К. Креативные индустрии в развитии инновационной подсистемы современных городов: обзор зарубежной практики // Финансово-экономический вестник. 2019. № 4(20). С. 20–26.

Сопина Н.В. Развитие креативных индустрий в регионах России: возможности

и их реализация // Креативная экономика. 2021. Т. 15. № 2. С. 277–294. DOI: 10.18334/ce.15.2.111549

Стуглев А.А., Ходько С.Т., Любенова А.М. Креативная экономика и индустрия событий. Значение для экономики города // Креативная экономика. 2021. Т. 15. № 1. С. 117–136. DOI: 10.18334/ce.15.1.111544

Тоффлер Э. Третья волна. М.: АСТ, 2002.

Федотова Н.Г. Креативные индустрии (Creative industries): теория и практика // Культурное обозрение. 2012. № 4. С. 52–72.

Флорида Р. Креативный класс. Люди, которые создают будущее. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2016.

Хезмондалш Д. Культурные индустрии. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2014.

Хокинс Дж. Креативная экономика: как превратить идеи в деньги. М.: Финансовая корпорация Открытие: Классика-XXI, 2011.

Downloads

Published

2024-10-31

How to Cite

Intellectual Capital and Management System in Creative Economy Organizations. (2024). Public Administration. E-Journal (Russia), 106, 103-115. https://doi.org/10.24412/jsctbw96

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

Intellectual Capital and Management System in Creative Economy Organizations. (2024). Public Administration. E-Journal (Russia), 106, 103-115. https://doi.org/10.24412/jsctbw96

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Similar Articles

211-220 of 229

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...