Государственное управление. Электронный вестник

Fixed-Price Bidding as a Prospective Anti-Corruption Mechanism for Competitive Order Placement in Public Procurement in the Russian Federation

Authors

  • Pavel A. Tikhomirov

    Автор
  • Nadyezhda V. Makogonova

    Автор

DOI:

https://doi.org/10.55959/MSU2070-1381-108-2025-47-67

Keywords:

Public procurement, corruption in public procurement, Dutch auction, purchase order mechanism in procurement, modernization of procurement activities.

Abstract

The article is devoted to the in-depth study of corruption in public procurement as a complex phenomenon in Russia. The main aim and goals of this article are to identify and describe a latent model of motivation for bidders to submit applications, to disclose essential prerequisites and (or) procedures in public procurement, to develop and propose a mechanism to improve the operational efficiency of procurement activities through digital technologies, respectively. The authors put forward and test the following hypotheses: (h1) the current mechanism in the public procurement based on the principle of open bidding for a reduction with a fixed initial (maximum) price demotivates its participants to submit applications, since they face double uncertainty: firstly, they cannot calculate the target (acceptable) probability of victory to ensure coverage of direct costs associated with participation, and secondly, the amount of profit, therefore, the current model of competitive public procurement does not allow for the proper and sufficient realization of the advantages of the market mechanism of the developed procurement market as a way to optimize prices and supply conditions; (h2) accompanies h1 and consists in the fact that corruption in procurement on the part of participants is defined by the economic feasibility of increasing the likelihood of receiving an order at the lowest costs. The unacceptably high corruption potential of the public procurement requires adjustment of the placement procedure, firstly, in order to eliminate the factor of the customer’s influence on the choice of the winner, secondly, to optimize the costs of participation in tenders, and thirdly, to increase attractiveness for suppliers, so that filing an application becomes the key to achieving mutually beneficial conditions for obtaining a government order. The authors propose to switch to a new mechanism for placing an order in public procurement, at least for simple standardized products — at a fixed price using Dutch auction method, which is guaranteed to ensure the transition to a «healthy» (target) model of behavior at the market, including the rejection of toxic practices in order to significantly decriminalize and improve its competitive environment.

Author Biographies

  • Pavel A. Tikhomirov

    CEO, member of the Board of the Association of Compliance Managers,
    pavel-ti@yandex.ru

    Non-profit organisation “Union of Purchasers”, Moscow, Russian Federation.

  • Nadyezhda V. Makogonova

    PhD, Associate Professor
    ORCID: 0009-0007-4348-4710,
    n.makogonova@gmail.com

    School of Public Administration, Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russian Federation.

References

Анчишкина О.В, Дьяченко О.Г., Иванов А.Е., Катамадзе А.Т., Лавров А.М., Мельченко И.А., Сухадольский Г.А., Торопов А.А., Шамрин А.Т. «Реформирование системы госзакупок: ожидания, результаты, перспективы». Круглый стол //Вопросы государственного и муниципального управления. 2022. № 3. С. 7–37.

Бобошко Н.М. Коррупция в сфере государственных закупок как угроза экономической безопасности государства //Вестник экономической безопасности. 2020. № 6. С. 19–25. DOI: 10.24411/2414-3995-2020-10343

Бранденбургер А., Нейлбафф Б. Co-opetition. Конкурентное сотрудничество в бизнесе. М.: Кейс: Омега-Л, 2012.

Гапоненко В.Ф. Причины и условия коррупции в системе государственных и муниципальных закупок в контексте экономической безопасности //Проблемы экономики и юридической практики. 2022. № 8. С. 240–245.

Глазьев С.Ю. Ноономика как стержень формирования нового технологического и мирохозяйственного укладов //Ноономика и ноообщество. Альманах трудов ИНИР им. С.Ю. Витте. 2022. Т. 1. №1. C. 43–64. DOI: 10.37930/2782-618X-2022-1-1-43-64

Грачев А.В., Cикорская Л.В. Латентность как фактор коррупции в системе государственных закупок //Вестник Московского университета МВД России. 2022. № 5. С. 326–329. DOI: 10.24412/2073-0454-2022-5-326-329

Денисенко А.М. Управленческие инструменты противодействия коррупции в сфере муниципальных закупок //Противодействие коррупции в сфере закупок: основные проблемы и стратегии предотвращения коррупционных рисков. Сборник научных докладов. М.: Русайнс, 2021. С. 24–30.

Кикавец В.В. Классификация трансакционных издержек в контрактной системе в сфере закупок //Финансовое право. 2018. № 1. С. 21–25.

Кикавец В.В. Публичный интерес в сфере закупок //Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Юридические науки. 2020 Т. 24. № 4. С. 1039–1062. DOI: 10.22363/2313-2337-2020-24-4-1039-1062

Крышкин О.В. Настольная книга по внутреннему аудиту: риски и бизнес-процессы. М.: Альпина Паблишер, 2017.

Купряшин Г.Л. Политико-административные способности государственного управления в условиях турбулентности и неопределенности //Государственное управление. Электронный вестник. 2023. № 97. C. 174–189. DOI: 10.24412/2070-1381-2023-97-174-189

Купряшин Г.Л., Соловьев А.И. Теория и механизмы современного государственного управления. М.: Издательство Московского университета, 2012.

Рахимов Э.Х. Некоторые вопросы противодействия коррупции в сфере государственных закупок //Актуальные проблемы государства и общества в области обеспечения прав и свобод человека и гражданина. 2018. № 4. С. 47–53.

Тихомиров П.А. Недостаточная мотивация на подачу заявки в открытых торгах как фактор низкой конкуренции в госзакупках //Государственные и муниципальные закупки — 2023. Сборник докладов XVIII Всероссийской практической конференции-семинара. М.: Т8 Издательские Технологии, 2023. С. 246–258.

Храмкин А.А. Антикоррупционный комплаенс-контроль при проведении закупок //Государственные и муниципальные закупки — 2017. Сборник докладов XII Всероссийской практической конференции-семинара. М.: Компания Ладья, 2017. С. 95–100.

Шмелева М.В. Система государственных (муниципальных) закупок: методология и реализация. М.: Юстицинформ, 2021.

Becker G.S. The Economics of Crime //Cross Sections. 1995. Vol. 12. Is. Fall. P. 8–15.

Bosio E., Djankov S., Glaeser E., Schleifer A. Public Procurement in Law and Practice //American Economic Review. 2022. Vol. 89. Is. 4. P. 1091–1117. DOI: 10.1257/aer.20200738

Coase R.H. The Nature of the Firm //Economica. 1937. Vol. 4. Is. 16. P. 386–405. DOI: 10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x

Collier P., Kirchberger M., Söderbom M. The Cost of Road Infrastructure in Low- and Middle-Income Countries //World Bank Economic Review. 2016. Vol. 30. Is. 3. P. 522–548. DOI: 10.1093/wber/lhv037

Colonnelli E., Prem M. Corruption and Firms //The Review of Economic Studies. 2022. Vol 89. Is. 2. P. 695–732. DOI: 10.1093/restud/rdab040

Fazekas M., Kocsis G. Uncovering High-Level Corruption: Cross-National Objective Corruption Risk Indicators Using Public Procurement Data //British Journal of Political Science. 2020. Vol. 50. Is. 1. P. 155–164. DOI: 10.1017/S0007123417000461

Fazekas M., Blum J. Improving Public Procurement Outcomes. Review of Tools and the State of the Evidence Base //Policy Research Working Paper: WPS9690. 2021. DOI: 10.1596/1813-9450-9690

Kahneman D., Tversky A. Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk //Econometrica. 1979. Vol. 47. Is. 2. P. 263–291. DOI: 10.2307/1914185

Olken B. Monitoring Corruption: Evidence from a Field Experiment in Indonesia //Journal of Political Economy. 2007. Vol. 115. Is. 2. P. 200–249. DOI: 10.1086/517935

Downloads

Published

2025-02-26

Issue

Section

Scientific articles

Categories

Similar Articles

1-10 of 323

You may also start an advanced similarity search for this article.