Educational Migration of Women from Muslim Countries
DOI:
https://doi.org/10.55959/MSU2070-1381-108-2025-185-196Keywords:
Educational migration, Muslim women, educational mobility, cultural dislocation, discrimination.Abstract
With globalization and changes in educational systems, educational migration is becoming an important tool to overcome the social and economic barriers faced by Muslim women. The relevance of the study as an important social phenomenon is defined by the need for a deep scientific analysis of educational mobility growth of Muslim women and their socialization into the host society. The article is devoted to the study of the main directions of scientific discourse of this process, as well as the factors and consequences that reflect social changes and have a significant impact on the socio-economic development of countries. The study focuses on the problems that hinder the successful integration into culture and adaptation into society of Muslim women who come to study in other countries. The conclusion emphasizes the importance of taking into account the full range of influencing factors in order to develop effective policies and programs aimed at supporting Muslim women in the process of migration and integration into educational systems. A necessary long-term research and directions for further development of scientific knowledge about the educational migration of women from Muslim countries are identified: mechanisms of adaptation of Muslim women to new cultural conditions, the impact of sociocultural disorganization on academic performance and mental health, individual practices, migration policies of receiving and sending countries.
References
Аляутдинов Ш. Женщины и Ислам. СПб.: «Издательство «Диля», 2022.
Ананичева С.Р. Стигматизация и ее проявления в современном обществе // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2021. № 8. С. 17–20. DOI: 10.23672/a2017-4282-3217-a
Андрюшина Е.В., Рябинина А.М. Последствия интернационализации высшего образования в современном мире: теория и практики // Власть. 2023. Т. 31. № 2. С. 24–29. DOI: 10.31171/vlast.v31i2.9518
Буллок К. Новый взгляд на мусульманок и хиджаб. Вызов историческим и современным стереотипам. Острог: Международный Институт Исламской Мысли, 2020.
Григорьева Н.С. Актуальное состояние исследований по вопросам обеспечения равенства мужчин и женщин // Вестник Московского университета. Серия 21. Управление (государство и общество). 2024. № 4. C. 111–139. DOI: 10.55959/MSU2073-2643-21-2024-4-111-139
Гринин Л., Коротаев А. Современный исламизм: анализ основных функций и характеристик // Восток — Афро-Азиатские общества: история и современность. 2021. № 2. С. 92–114. DOI: 10.31857/S086919080004631-1
Идентичность: личность, общество, политика. Новые контуры исследовательского поля / отв. ред. И.С. Семененко. Москва: Издательство «Весь мир», 2023.
Малахов В. Культурные различия и политические границы в эпоху глобальных миграций. М.: Новое литературное обозрение; Институт философии РАН, 2014.
Пушкарева Н.Л., Котовская М.Г., Мицюк Н.А. «Сохраняя традиции, стать современными» (Третья Международная научная конференция в Махачкале, Республика Дагестан, 24–28 июня 2018 г.) // Женщина в российском обществе. 2018. № 4. С. 151–154. DOI: 10.21064/WinRS.2018.4.14
Рябинина А.М. Интернационализация системы высшего образования в эпоху научно-технологической революции // Государственное управление. Электронный вестник. 2020. № 81. С. 297–321. DOI: 10.24411/2070-1381-2019-10090
Статус женщины-мусульманки в поликонфессиональном обществе: история и современность: Сборник материалов Международной научно-практической конференции и круглого стола / под общ. ред. И.В. Фроловой, Л.И. Газизовой. Уфа: Мир печати, 2016.
Сюкияйнен Л. Права человека в диалоге исламской и западной правовых культур // Россия и мусульманский мир. 2013. № 3. С. 143–174.
Ульмясбаева А.О., Забнева Э.И. Механизмы зарубежных практик управления образовательной миграцией молодежи // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2020. Т. 11. № 2. URL: https://sfk-mn.ru/PDF/22SCSK220.pdf
Хенкин С. Мусульмане в Испании: проблемы адаптации // Мировая экономика и международные отношения. 2008. № 3. С. 48–58. DOI: 10.20542/0131-2227-2008-3-48-58
Юнус М. Мир трех нулей. Как справиться с нищетой, безработицей и загрязнением окружающей среды. М.: Альпина Нон-Фикшн, 2019.
Яновский К., Русакова Е., Тараповская К., Жаворонков С., Черный Д., Сокол Й., Кочеткова О., Дробышевская Т. Кризис института семьи в постиндустриальном обществе: анализ причин и возможности преодоления. Москва: ИЭПП, 2007.
Ahmed S. Living a Feminist Life. Durham & London: Duke University Press, 2017.
Bilecen B., Lubbers M. The Networked Character of Migration and Transnationalism // Global Networks. 2021. Vol. 21. Is. 4. P. 837–852. DOI: https://doi.org/10.1111/glob.12317
Ehrenfeld C. Migration Theory as Social Theory: From Transnational Migration to Mobile Social Ontologies // European Journal of Social Theory. 2024. DOI: 10.1177/13684310241274922
Mahler S.J., Pessar P.R. Gendered Geographies of Power: Analyzing Gender Across Transnational Spaces // Identities. 2014. Vol. 7. Is. 4. Р. 441–459. DOI: 10.1080/1070289X.2001.9962675
Mishra S., Müller L. Resources, Norms, And Dropout Intentions of Migrant Students in Germany: The Role of Social Networks and Social Capital // Studies in Higher Education. 2021. Vol. 47. Is. 8. Р. 1666–1680. DOI: 10.1080/03075079.2021.1948525
Narh E., Buzzelli M. Women on the Move for Science, Technology, Engineering and Mathematics: Gender Selectivity in Higher Education Student Migration // Higher Education Quarterly. 2023. Vol. 78. Is. 3. P. 745–765. DOI: 10.1111/hequ.12483
Shinozaki K. Gender and Citizenship in Academic Career Progression: An Intersectional, Meso-Scale Analysis in German Higher Education Institutions // Journal of Ethnic and Migration Studies. 2017. Vol. 43. Is. 8. P. 1325–1346. DOI: 10.1080/1369183X.2017.1300309
Downloads
Published
How to Cite
Similar Articles
- Anna М. Ryabinina, Trends in Academic Mobility in the Context of the COVID-19 Pandemic on the Example of Lomonosov Moscow State University , Public Administration. E-journal (Russia): No. 92 (2022)
- Anna М. Ryabinina , Export of Educational Services in the Global Education Market , Public Administration. E-journal (Russia): No. 85 (2021)
- Alexander O. Naumov, Marina V. Belousova, Anastasia G. Ryzhkova, Role of Soft Power Technologies in Activities of UN Women , Public Administration. E-journal (Russia): No. 91 (2022)
- Chen Sili, Olga V. Mikhaylova, “Shine of Pearls”: Opportunities and Prospects for Women’s Participation in Socio-Political Life in Modern China , Public Administration. E-journal (Russia): No. 107 (2024)
- Olga A. Voronina, Gender Mainstreaming as Methodology in Social Policy , Public Administration. E-journal (Russia): No. 100 (2023)
- Maria I. Bubnova, Alsu H. Tezyel, Specifics of Organizing Educational Process in the Context of Internationalization (Case Study of Chinese Students of the School of Public Administration, Lomonosov Moscow State University) , Public Administration. E-journal (Russia): No. 106 (2024)
- Anna М. Ryabinina, Technologies of Higher Education Internationalization in Modern Conditions , Public Administration. E-journal (Russia): No. 94 (2022)
- Elena M. Likhodey, Transformation of Soviet State Policy in the Field of Motherhood and Childhood Protection at the Turn of 1980–1990s , Public Administration. E-journal (Russia): No. 103 (2024)
- Aleksand S. Voronov, Aleksandr V. Eryomin, Sergey S. Serebrennikov, Personnel Reserve of Educational Organizations of Higher Education and Scientific Organizations: Opportunities for Formation and Management on the Basis of Councils of Young Scientists , Public Administration. E-journal (Russia): No. 101 (2023)
- Alexander Yu. Polunov, All-Russian Civic Identity: Conceptual Foundations and Regional Implementation , Public Administration. E-journal (Russia): No. 96 (2023)
You may also start an advanced similarity search for this article.