Государственное управление. Электронный вестник

Enhancing of Digital Competencies and Digital Literacy of Civil Servants in the Context of Digital Modernization of Public Administration

Authors

  • Ekaterina A. Panova

    Автор
  • Ekaterina Yu. Tarasova

    Автор

DOI:

https://doi.org/10.55959/MSU2070-1381-112-2025-64-77

Keywords:

Civil service, digital technologies, artificial neural networks (ANN), artificial intelligence (AI), digital competencies of civil servants, digital literacy of civil servants, “neuro-official”.

Abstract

The modern Russian civil service is on the path of active digital transformation and intensification of the use of a wide range of various digital technologies, especially neural networks and related artificial intelligence (AI). Digitalization significantly transforms not only the system and mechanisms of public administration, but also the requirements for the level of digital literacy and a set of digital competencies of civil servants. The aim of the article is to determine the trends in modifying the set and specifics of digital literacy and digital competencies of civil servants in the context of digital modernization of public administration. The relevance of the research is defined by the continuously increasing intensity of the introduction of digital technologies in general and AI in particular in government agencies. This trend suggests that smart systems in the foreseeable future are capable of replacing traditional civil servants: codifiable, routine, standardized tasks can successfully move into the area of responsibilities of a kind of “neuro-officials”. AI in the public administration system requires civil servants to choose a strategy for interacting with it: to remain in the “service” of AI, largely trusting its ideas and following its actions with closed eyes, or to try to manage it, adapting and modifying it to their needs. The use of digital technologies and AI in professional activities does not relieve officials from the need to train this assistant, critically evaluate and adjust the results, and make final decisions. The article emphasizes that digital progress should not be viewed as a threat to civil servants, a risk factor for their loss of employment. AI and its digital “colleagues” can be digital assistants, not rivals of officials, complementing both the efforts and the quality of their official activities. The implementation of this scenario requires strengthening the digital literacy and maturity, critical thinking of officials, their understanding of what digital public administration is, how AI technologies affect the process and nature of the provision of public services, what kind of ethical nuances arise when using AI.

Author Biographies

  • Ekaterina A. Panova

    PhD, Associate Professor
    ORCID: 0000-0001-8119-1299
    Panova@spa.msu.ru

    School of Management, Shenzhen MSU-BIT University, Shenzhen, China; School of Public Administration, Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russian Federation

  • Ekaterina Yu. Tarasova

    Project Director, Deputy Vice-rector for Artificial Intelligence
    ORCID: 0009-0008-3527-8500
    tarasova-ey@ranepa.ru

    RANEPA, Moscow, Russian Federation

References

Алексеев Р.А. Искусственный интеллект на службе государства: аргументы «за» и «против» // Журнал политических исследований. 2020. Т. 4. № 2. С. 58–69. DOI: 10.12737/2587-6295-2020-58-69

Ахмерова А.Ф. Креативность как основная характеристика творческой личности // Вестник Университета Российской академии образования. 2015. № 5. С. 8–12.

Ватлина Л.В. Цифровая трансформация государственного управления с применением компетентностных моделей // Экономика и управление. 2021. Т. 27. № 3. С. 183–189. DOI: 10.35854/1998-1627-2021-3-183-189

Вечерин А.В., Яголковский С.Р. Искусственный интеллект в оценивании и развитии креативности // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2024. Т. 21. № 4. С. 787–799. DOI: 10.17323/1813-8918-2024-4-787-799

Гиринский А.А., Лепетюхина А.О., Пащенко Т.В. Концепция критического мышления: генезис понятия и актуальные проблемы применения в образовании // Мир психологии. 2023. Т. 114. № 3. С. 286–300. DOI: 10.51944/20738528_2023_3_286

Кайсарова В.П., Винокурова М. Профессиональное развитие цифровых компетенций современных государственных служащих: российский и зарубежный опыт // Государственное управление. Электронный вестник. 2021. № 88. С. 216–232. DOI: 10.24412/2070-1381-2021-88-216-232

Комахин Б.Н. Совершенствование деятельности государственных служащих в условиях интеграции искусственного интеллекта: плюсы и минусы // Вестник Московского университета МВД России. 2025. № 1. С. 75–80. DOI: 10.24412/2073-0454-2025-1-75-80

Кондрашов П.Е., Петрунин Ю.Ю., Попова С.С. Регулирование разработки и применения искусственного интеллекта: проблемы и направления развития // Вестник Московского университета. Серия 21. Управление (государство и общество). 2025. Т. 22. № 1. C. 3–19. DOI: 10.55959/MSU2073-2643-22-2025-1-3-19

Лихтин А.А. Трансформация государственного управления в условиях цифровизации // Управленческое консультирование. 2021. № 4. С. 18–26. DOI: 10.22394/1726-1139-2021-4-18-26

Наумова Н.В., Абрамков А.О. К вопросу об использовании искусственного интеллекта в сфере работы с обращениями граждан // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2022. № 9. С. 173-176. DOI: 10.23672/v9767-2672-7506-s

Неренц Д.В. Особенности фейкового контента в медиапространстве в эпоху развития искусственного интеллекта // Litera. 2024. № 7. С. 107–114. DOI: 10.25136/2409-8698.2024.7.43843

Панова Е.А., Баринов Д.А. Компетентностный подход в системе управления кадрами государственной службы // Государственное управление. Электронный вестник. 2014. № 45. С. 36–57.

Петрунин Ю.Ю. Искусственный интеллект как феномен современной культуры // Вестник Московского университета. Серия 7: Философия. 1994. № 2. С. 28–34.

Casalino N., Saso T., Borin B., Massella E., Lancioni F. Digital Competences for Civil Servants and Digital Ecosystems for More Effective Working Processes in Public Organizations // Digital Business Transformation. Lecture Notes in Information Systems and Organisation / ed. by R. Agrifoglio, R. Lamboglia, D. Mancini, F. Ricciardi. Cham: Springer, 2020. Vol. 38. P. 315–326. DOI: 10.1007/978-3-030-47355-6_21

Syahrir, Anjani R., Alwi Z.R. Enhancing Civil Servant Performance through Digital Literacy and Organizational Adaptability // PROCURATIO: Jurnal Manajemen & Bisnis. 2025. Vol. 4. Is. 1. P. 56–65. DOI: 10.62394/projmb.v4i1.197

Downloads

Published

2025-10-28

Issue

Section

Scientific articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 260

You may also start an advanced similarity search for this article.