Export of Educational Services in the Global Education Market

Export of Educational Services in the Global Education Market

Authors

  • Anna М. Ryabinina Lomonosov Moscow State University

Keywords:

International education market, education export, education internationalization, educational services, educational product, importers and exporters of educational services, competition in the education market

Abstract

The article presents an analysis of the state of the international higher education export market and the practice of gaining a competitive advantage by market leading universities. Higher education is viewed as a high-tech, intellectually intensive branch of the country’s economy, as a way of producing intellectual capital. The global trends and export strategy of higher education are determined. It is shown that the export of educational services, which ensures the high quality of higher education and scientific research, forms the high professionalism of the teaching staff and is the driving mechanism for the internationalization of the education system. In addition, it is used as an instrument of “soft power”, of state influence and serves as a significant source of income for an educational organization and the region. The modern education market is represented by countries such as the United States, Great Britain, Germany, Australia, China and Russia, which use various tools to conquer the higher education market. The competitiveness of Germany is ensured by a relatively low payment for educational services and high ratings of scientific and technical developments, which is an effective factor in attracting foreign students; Australia effectively uses migration policy, and China receives preferences due to its territorial position, attracting students from Asian countries due to the absence of a language barrier. It isshown that government policy significantly affects the country’s presence in the education  markets. In the UK, the number of students from the European Union has decreased due to the government’s Brexit policy, US government policy has led to a decrease in the number of Chinese students, which constituted the most massive segment of the education market. The analysis of the presence in the international education market of Russia is carried out, on the basis of which recommendations are proposed for promoting domestic education through the use of the developed models/technologies for the export of educational services.

Author Biography

Anna М. Ryabinina , Lomonosov Moscow State University

Postgraduate Student, School of Public Administration, Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russian Federation.

RyabininaAM@spa.msu.ru; annamix81@mail.ru

References

Арефьев А.Л. Российские вузы на международном рынке образовательных услуг. М.: Центр социального прогнозирования, 2007.

Васильева Е.И. Факторы развития экспорта образования в условиях глобализации // Молодежь в меняющемся мире: векторы развития в глобальной современности. Материалы X всероссийской научно-практической конференции. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет. 2019. С. 51–59.

Государственное управление. Электронный вестник Выпуск № 85. Апрель 2021 г.

Гурулева Т.Л., Бедарева Н.И. Сотрудничество России и Китая в области создания сетевых университетов и совместных образовательных учреждений // Высшее образование в России. 2019. № 4. С. 108–123. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-4-108-123.

Должикова А.В., Тисленко М.И. Стратегии экспорта высшего образования в России и Мире // Высшее образование сегодня. 2018. № 5. С. 64–72. DOI: 10.25586/RNU.HET.18.05.P.64.

Косевич А.В. Экспорт высшего образования как потенциальный фактор развития мировой экономики // Инновации и инвестиции. 2017. № 6. С. 83–86.

Кудина М.В., Логунова Л.Б., Петрунин Ю.Ю. Национальное образование в эпоху глобальной цифровой революции // Вестник Московского университета. Серия 21. Управление (государство и общество). 2019. № 4. С. 3–22.

Лачинский С.С., Морачевская К.А, Зиновьев А.С., Сорокин И.С. Международные университетские объединения в социокультурном взаимодействии стран мира // Геополитика и экогеодинамика регионов. 2018. Т. 4(14). № 4. С. 220–227.

Митин Д.Н. Образовательная (учебная) миграция: понятие, проблемы и пути решения // Вестник РУДН. Серия. Политология. 2010. № 3. С. 123–134.

Устюжанина Е.В., Евсюков С.Г. Цифровизация образовательной среды: возможности и угрозы // Вестник РЭУ им. Г.В. Плеханова. 2018. № 1(97). С. 3–12. DOI: http://dx.doi.org/10.21686/2413-2829-2018-1-3-12

Фурман Б.А., Балахнин М.М. Опыт организации экспорта образовательных услуг в странах — новых «игроках» мирового рынка (на примере Катара и Новой Зеландии) // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2015. № 1(31). С. 96–106.

Цинфэн Ли, Вэйхэ Се. Современная ситуация регионального развития образования в КНР и коррекция курса // Россия — Китай: образовательные реформы на рубеже XX–XXI вв. сравнительный анализ. М.: [б. и.], 2007.

Шваб К. Четвертая промышленная революция. М.: Эксмо, 2016.

Щукина Т.В. Интернационализация высшего образования: предпосылки необходимости экспорта, нормативно-правовое регулирование и политико-экономические проблемы // Право и практика. 2019. № 4. С. 75–82.

Downloads

Published

2021-10-30

How to Cite

Export of Educational Services in the Global Education Market. (2021). Public Administration. E-Journal (Russia), 85, 236-261. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/208

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

Export of Educational Services in the Global Education Market. (2021). Public Administration. E-Journal (Russia), 85, 236-261. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/208

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Similar Articles

1-10 of 183

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...