The Organizational Support That Encourages Employees-Applicants of Research Organizations to Defend Scientific Papers
Keywords:
Motivation for science activity, research work, applicant for an academic degree, defense of dissertations, theses, cientific supervisor, scientific competitionAbstract
In recent years, the development of human scientific potential has become an important part of the overall strategy of the Rosatom State Atomic Energy Corporation. The concentration of efforts on breakthrough areas of research in various areas of the high-tech nuclear industry means the continuous growth of research achievements of employees, encouraging them to write and defend dissertations. However, such a change in the role of scientific knowledge and technology requires not only managerial will (although it is certainly necessary), but also the solution of a number of related organizational problems, as well as the training of qualified personnel. The main issue, especially in a rapidly changing global world, is the degree of respect for science as a field of professional activity in Russian society. The results presented in the article are a continuation of the research, provided by the authors earlier, on incentives for writing and defending dissertations. They are aimed at finding and defining effective organizational actions focused on increasing the interest of Rosatom employees in applying for academic degrees. The authors made an attempt to identify the most effective organizational support measures that stimulate interest in the scientific activities of employees, as well as the reasons for the decline in activity in the field of dissertation defense.
References
Артюхина А.И., Чижова В.М., Чумаков В.И. Персонализированный подход к педагогической подготовке кадров высшей квалификации в ординатуре и аспирантуре // Кардиоваскулярная терапия и профилактика. 2022. Т. 21. № S1. DOI: 10.15829/1728-8800-2022-3160
Бабаев Б.Д., Чекмарев В.В., Смольянинова Ю.В. Аспирантура, докторантура, соискательство как институты: общественная востребованность // Экономика образования. 2012. № 2. С. 111–115.
Багдасарьян Н.Г., Балуева Т. В., Крупа О.В. Аспирант и его диссертация: потенциал и риски защиты // Вестник государственного университета Дубна. Серия: Науки о человеке и обществе. 2020. № 3. С. 3–18. DOI: 10.37005/2687-0231-2020-0-9-3-18
Бедный Б.И., Миронос А.А., Рыбаков Н.В. Аспирантура как институциональный ресурс подготовки кадров для науки и высшей школы // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 8–9. С. 44–54. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-8-9-44-54
Бедный Б.И., Чупрунов Е.В. Современная российская аспирантура: актуальные направления развития // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 3. С. 9–20. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-3-9-20
Владимиров И.А. Социальный механизм функционирования института аспирантуры в современной России // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2022. Т. 12. № 1. С. 153–160. DOI: 10.26794/2226-7867-2022-12-1-153-160
Воронов А.С. Развитие научно-исследовательского потенциала молодежи и популяризация науки среди школьников, студентов и молодых ученых России // Государственное управление. Электронный вестник. 2020. № 78. С. 198–228. DOI: 10.24411/2070-1381-2020-10040
Голиков А.И., Игнатьев В.П., Николаев П.Н. Пути модернизации аспирантуры в Федеральном университете // Высшее образование сегодня. 2022. № 1–2. С. 18–25. DOI: 10.18137/RNU.HET.22.01-02.P.018
Загвязинский В.И. О социальной значимости и востребованности педагогических исследований // Образование и наука. 2015 № 8(127). С. 4–19. DOI: 10.17853/1994-5639-2015-7-4-19
Зайцева Т.В., СувороваА.А. Факторы готовности к написанию и защите диссертационных работ // Государственное управление. Электронный вестник. 2023. № 96. С. 198–228. DOI: 10.24412/2070-1381-2023-96
Зерчанинова Т.Е., Тарбеева И.С. Проблемы научной и образовательной деятельности аспирантов // Научный результат. Серия: Социология и управление. 2019. Т. 5. № 3. С. 37–48. DOI: 10.18413/2408-9338-2019-5-3-0-3
Зерчанинова Т.Е., Тарбеева И.С. Роль научного руководителя в научно-образовательной деятельности аспиранта // Научный результат. Серия: Социология и управление. 2020. Т. 6. № 2. С. 145–158. DOI: 10.18413/2408-9338-2020-6-2-0-10
Зырянов В.В. Научный руководитель: между вызовами времени и реалиями высшего образования // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 10. С. 25–37. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-10-25-37
Кандыбович С.Л, Разина Т.В. Ситуация неопределенности после защиты диссертации и её воздействие на психологическое здоровье научных сотрудников // Инновационные технологии в фармации: Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвященной памяти доцента Пешковой В.А. Иркутск: Иркутский государственный медицинский университет, 2018. № 5. С. 345–351.
Красинская Л.Ф., Климова А.С. Аспирантура в ожидании перемен: насколько к ним готовы аспиранты и их научные руководители? // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 3. С. 24–36. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-29-3-24-36
Корчагин Е.А., Сафин Р.С. Образовательная составляющая подготовки аспирантов в техническом университете // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 3. С. 67–74. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-3-67-74
Котлярова И.О., Сериков Г.Н. Партнерство субъектов образовательного процесса в непрерывной научно-исследовательской деятельности аспирантов // Вестник ЮУрГУ. Серия «Образование. Педагогические науки». 2018. Т. 10. № 2. С. 6–16.
DOI: 10.14529/ped180201
Мардахаев Л.В. Диссертация и диссертационная деятельность соискателя // ЦИТИСЭ. 2016. № 5(9). URL: http://ma123.su/_ld/3/338_JMH.pdf
Матушанский Г.У., Завада Г.В., Матушанская Ю.Г. Барьеры в аспирантской подготовке и при защите кандидатской диссертации // Высшее образование в России.2019. Т. 28. № 8–9. С. 55–66. DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-8-9-55-66
Миронос А.А., Бедный Б.И., Рыбаков Н.В. Академические профессии в спектре профессиональных предпочтений аспирантов // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 3. С. 74–84.
Москвин В.Н. Перспективы использования интеллектуальной собственности при подготовке кандидатских и магистерских диссертаций по направлению «Землеустройство и кадастры» // Вестник Сибирской государственной геодезической академии. 2015. № 3(31). С. 151–158.
Обжорин А.М. Проблемы популяризации науки в России // Научная периодика: проблемы и решения. 2017. Т. 7. № 2. С. 117–125. DOI: 10.18334/nppir.7.2.37947
Осипов П.Н. Подготовка и защита диссертации: о пользе барьеров // Педагогика и психология образования. 2021. № 3. С. 105–118. DOI: 10.31862/2500-297X-2021-3-105-118
Попова Н.Г., Биричева Е.В. Подготовка молодых учёных в аспирантуре: поиск единого ориентира // Высшее образование в России. 2017. № 208(1). С. 5–14.
Резник С.Д., Чемезов И.С. Институт аспирантуры российского вуза: состояние, проблемы и перспективы // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 430. С. 159–168. DOI: 10.17223/15617793/430/22
Рыбаков Н.В. Современная модель российской аспирантуры: пилотное исследование первого выпуска // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 7. С. 86–95. DOI: 10.31992/0869-3617-2018-27-7-86-95
Соколов А.Ю. О совершенствовании правового регулирования прикрепления для подготовки диссертации кандидата наук вне аспирантуры // Правовая политика и правовая жизнь. 2022. № 4. С. 32–39. DOI: 10.24412/1608-8794-2022-4-32-39
Стратегия и практика достижения высшей квалификации субъектом инновационного труда / под ред. С.И. Пахомова, В.Л. Кубышко, А.Н. Конева. Москва: КТ «Буки-Веди», 2018.
Gatfield T. An Investigation into PhD Supervisory Management Styles: Development of a Dynamic Conceptual Model and Its Managerial Implications // Journal of Higher Education Policy and Management. 2005. Vol. 27. Is. 3. Р. 311–325. DOI: 10.1080/13600800500283585
Gess-Newsome J., Taylor J., Carlson J., Gardner A.L., Wilson Ch.D., Stuhlsatz M.A.M. Teacher Pedagogical Content Knowledge, Practice, and Student Achievement // International Journal of Science Education. 2019. Vol. 41. Is. 7. P. 944–963. DOI: 10.1080/09500693.2016.1265158
Hasgall A., Saenen B., Borrell-Damian L. Doctoral Education in Europe Today: Approaches and Institutional Structures, 2019. URL: https://eua.eu/downloads/publications/online%20eua%20cde%20survey%2016.01.2019.pdf
Murphy N., Bain J.D., Conrad L.M. Orientations to Research Higher Degree Supervision // Higher Education. 2007. Vol. 53. Р. 209–234.
DOI: 10.1007/s10734-005-5608-9
Seagram B.C., Gould J., Pyke W. An Investigation of Gender and Other Variables on Time to Completion of Doctoral Degrees // Research in Higher Education. 1998. Vol. 39. Р. 319–335.
Sinclair M. The Pedagogy of ‘Good’ PhD Supervision: A National Crosshdisciplinary Investigation of PhD Supervision. Canberra: Australian Government, Department of Education, Science and Training, 2004.