Food Products of Monastic Farms Brands: Market Specifics and Aspects of Cooperation with the State

Food Products of Monastic Farms Brands: Market Specifics and Aspects of Cooperation with the State

Authors

Keywords:

Monastic economy, food brand, religious institute, tourist attraction, regional market

Abstract

The presented article analyzes the assortment as well as some features of producing and saling food products, carried out under the brands of monastic farms on the examples of Russia and European countries. The cases of the Valaam Spaso-Preobrazhensky Orthodox Monastery (Russia, the Republic of Karelia) and Finnish Orthodox Church object of the same name (Finland, Heinävesi) are considered in most detail. Methods of analysis, synthesis and participant observation were used during conducting the study. As a result, differences in the range of products of farms are found in the structure of the products of Russian religious institutions the emphasis is put on cheese-making and sour-milk production, and in Finland — on alcoholic products, oriented among others for export. In both cases production is based on local raw materials — berries or milk. It was revealed that the range of food brands products of domestic monasteries plays a significant role in the regional markets and in some cases can even replace sanctioned goods from Europe. Cooperation with government bodies and authorities is built on the need to patent and sell products on the terms of commercial organizations. Furthermore, the opportunity to purchase a variety of monastic products can serve as an incentive to visit a sacred place, and additional services in the form of tasting, excursions to production facilities, and monastic markets make it possible to diversify tourist routes and make them more attractive to consumers. The successful experience in the production and sale of food products of the Novo-Valaam Monastery in Finland is of interest for further research due to the similarity of natural and climatic conditions with the conditions of the North-West Russia, where it is also possible to produce similar primary products for monastery branding products and where cultural and historical ties with Europe are strong. The prospects for expanding contractual international cooperation between domestic monastic farms and foreign firms are revealed.

Author Biographies

Olga A. Balabeikina, Saint Petersburg State University of Economics

PhD, Associate Professor, Saint Petersburg State University of Economics, Saint Petersburg, Russian Federation.

olga8011@yandex.ru

Natalya L. Sultaeva, Russian State University of Tourism and Service

PhD, Associate Professor, Russian State University of Tourism and Service, Cherkizovo, Russian Federation.

sultaeva@gmail.com

Anna A. Yankovskaya, Saint Petersburg State University of Economics

PhD, Associate Professor, Saint Petersburg State University of Economics, Saint Petersburg, Russian Federation.

aia777@yandex.ru

References

Акты социально-экономической истории Северо-Восточной Руси конца XIV–начала XVI в. / сост. И.А. Голубцов. Т. 2. М.: Издательство АН СССР, 1958.

Анисимов Д.В., Капинос Р.В. Экономическая миссия Церкви // Евангелие в контексте современной культуры: Сборник научных статей VII Международной научно-практической конференции. Белгород, 16 мая 2019 г. Белгород: ООО «Эпицентр», 2019. С. 189–191.

Балабейкина О.А. Конфессиональное предпринимательство в России // Проблемы и перспективы предпринимательства в России. Сборник научных трудов I национальной научно-практической конференции. СПб: СПбГЭУ, 2020. С. 66–69.

Балабейкина О.А., Янковская A.A. Социальная ответственность религиозных организаций (на примере Государственной христианской церкви Англии) // Мировая экономика и международные отношения. 2021. Т. 65. № 3. С. 130–138. DOI: 10.20542/0131-2227-2021-65-3-130-138.

Балакин А.А., Степанов А.В. Взаимосвязь религиозных организаций и государства в современной России // Modern Science. 2020. № 6–1. С. 289–292.

Белобородова А.Л., Ильина Н.А. Репозиционирование национального бренда общественного питания «Тюбетей» на рынке Республики Татарстан // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2020. № 10 (192). С. 24–32. DOI: 10.46554/1993-0453-2020-10-192-24-32.

Бестаева И.М., Кодзаева Л.С. Инновационное направление в региональной экономике — религиозный туризм (на примере Республики Северная Осетия — Алания) // Экономика, социология и право. 2019. № 2. С. 4–8.

Гогин А.А., Гогина В.Н. Правовые аспекты экономической деятельности религиозных организаций: прошлое и настоящее // Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева. 2018. № 2. C. 13–21.

Забаев И. Религия и экономика: можем ли мы все еще опираться на Макса Вебера // Социологическое обозрение. 2018. Т. 17. № 3. С. 107–148. DOI: 10.17323/1728-192X-2018-3-107-148.

Коложвари Ю.Б., Моисеева Е.Д. Религиозная организация как социально-экономический институт // Актуальные теоретические и прикладные вопросы управления социально-экономическими системами: Материалы Международной научно-практической конференции. Москва, 20 декабря 2019 г. Москва: Институт развития дополнительного профессионального образования, 2019. С. 49–53.

Лукьянов Л.Е. Особенности бухгалтерского учета и налогообложения религиозных организаций // Энергия науки: сборник материалов V международной научно-практической интернет-конференции студентов и аспирантов. Ханты-Мансийск, 26–29 апреля 2015 г. Ханты-Мансийск: Югорский государственный университет, 2015. С. 109–113.

Титова А.В. Роль религиозного фактора в современных социально-экономических условиях // Электронный сетевой политематический журнал «Научные труды КубГТУ». 2019. № S4. С. 828–833.

Шабалина Н.В., Одарюк Е.В., Поспелова С.В., Каширина Е.С., Лукьяненко Е.А. Перспективы организации халяль-туров в Крыму // Современные проблемы сервиса и туризма. 2021 Т. 15. № 4. С. 115–123. DOI: 10.24412/1995-0411-2021-4-115-123.

Шарков И.Г. Методология исследования благотворительной деятельности религиозных организаций в условиях развития гражданского общества в России // Экономические и гуманитарные исследования регионов. 2018. № 6. С. 163–167.

Эйдемиллер К.Ю. Взаимоотношения мусульманской общины Исландии с государством и обществом (на примере проекта строительства Великой мечети Рейкьявика) // Вестник Коми республиканской академии государственной службы и управления. Теория и практика управления. 2019. № 23(28). С. 25–29.

Appleby J.K. The Role of the Catholic Church in Immigrant Integration // The Review of Faith and International Affairs. 2011. Vol. 9. Is. 1. P. 67–70. DOI: https://doi.org/10.1080/15570274.2011.543621.

Balabeikina O.A., Kuznetsova Ju.A. Food Production as a Factor in Attracting Religious Tourism Destinations // Service and Tourism: Current Challenges. 2021. Vol. 15. № 4. P. 7–16. DOI: 10.24412/1995-0411-2021-4-7-16.

Batalla E.V., Baring R. Church-State Separation and Challenging Issues Concerning Religion // Religions. 2019. Vol. 10. Is. 3. DOI: https://doi.org/10.3390/rel10030197.

Bellia C., Scavone V., Ingrassia M. Food and Religion in Sicily — A New Green Tourist Destination // Ancient Route from the Past. 2021. Vol. 13. Is. 12. DOI: https://doi.org/10.3390/su13126686.

Campante F., Yanagizawa-Drott D. Does Religion Affect Economic: Growth and Happiness? Evidence from Ramadan // Quarterly Journal of Economics. 2015. Vol. 130. P. 615–658.

Durmus В., Shipman D. The Effect of Culture on Food Consumption; a Case of Special Religious Days in Turkey // Journal of Food Research. 2017. Vol. 6. Is. 2. P. 92–99. DOI: 10.5539/jfr.v6n2p92.

Griffin К., Razad R. The Importance of Religious Tourism and Pilgrimage: Reflecting on Definitions, Motives and Data // International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage. 2017. Vol. 5. Is. 3. DOI: https://doi.org/10.21427/D7242Z.

Kettell S. Social Capital and Religion in the United Kingdom // Faith-Based Organizations and Social Welfare / ed. by P.Ch. Manuel, M. Glatzer. London: Palgrave Macmillan, 2019. P. 185–203. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-77297-4_8.

Liro J., Sołjan I., Bilska-Wodecka E. Spatial Changes of Pilgrimage Centers in Pilgrimage Studies — Review and Contribution to Future Research // International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage. 2018. Vol. 6. Is. 3. DOI: https://doi.org/10.21427/v92c-8113.

Lu Y., Jung J., Bauldry S. Explaining the Cross-National Variation in the Relationship Between Religious Organization Membership and Civic Organization Participation // Social Science Research. 2019. Vol. 83. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2019.06.001.

Makris G., Bekridakis D. The Greek Orthodox Church and the Economic Crisis since 2009 // International Journal for the Study of the Christian Church. 2013. Vol. 13. Is. 2. Р. 111–132. DOI: https://doi.org/10.1080/1474225X.2013.793055.

Manuel P.Ch., Glatzer M. Religion, Faith-Based Organizations, and Welfare Delivery in Contemporary Eastern Europe: An Introduction to the Volume // Faith-Based Organizations and Social Welfare / ed. by P.Ch. Manuel, M. Glatzer. Cham: Palgrave Macmillan, 2020. Р. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-44707-6_1.

Pavolini E.A., Ugo M.A. Last Actor Standing Against Populism? The Role of the Catholic Church in Italy and its Defenсe of Social Assistance and Migration Policies // Social Policy and Society. 2021. Vol. 20. Is. 2. P. 340–355. DOI: https://doi.org/10.1017/S1474746420000573.

Snell Herzog P., Strohmeier A., King D.P., Khader D., Williams A.L., Goodwin L.L., Doan D.R.H., Moyo B. Religiosity and Generosity: Multi-Level Approaches to Studying the Religiousness of Prosocial Actions // Religions. 2020. Vol. 11. Is. 9. DOI: https://doi.org/10.3390/rel11090446.

Yang J.A Christian Perspective on Immigrant Integration // The Review of Faith and International Affairs. 2011. Vol. 9. Is. 1. P. 77–83. DOI: https://doi.org/10.1080/15570274.2011.543623.

Downloads

Published

2022-10-30

How to Cite

Food Products of Monastic Farms Brands: Market Specifics and Aspects of Cooperation with the State. (2022). Public Administration. E-Journal (Russia), 90, 7-19. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/265

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

Food Products of Monastic Farms Brands: Market Specifics and Aspects of Cooperation with the State. (2022). Public Administration. E-Journal (Russia), 90, 7-19. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/265

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Similar Articles

71-80 of 229

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...