Comparative Analysis of “Forgotten Allies” (Argentina, Brazil) and “Strategic Partners” (China, India) Images in the Minds of Russian Citizens
Keywords:
The image of the country, political perception, images of «us» and «foes», identity, political context, Argentina, Brazil, China, India, RussiaAbstract
This article provides a comparative analysis of “forgotten allies” (Argentina, Brazil) and “strategic partners” (China, India) perception among Russian citizens under the influence of political and psychological factors. The analysis is based on the results of a study carried out at the Department of Sociology and Psychology of Politics, Faculty of Political Science, Lomonosov Moscow State University in the framework of the project “The image of the country in Russian society: political and psychological analysis”. The methodology of the empirical part of the research is based on a combination of quantitative and qualitative methods, such as formalized interviews and projective techniques. The study is aimed at identifying the figurative and symbolic features of the perceptions of respondents from Russia about foreign countries, as well as identifying patterns in the formation of these ideas and analyzing the distinctive features of perception of “forgotten allies” and “strategic partners” images in the minds of Russian citizens. The psychological characteristics of countries images, as well as their structural components were studied. Based on the results of the study, the stated assumption that the images of “strategic partners” are formed mainly at the rational level has been confirmed. The fuzziness, cognitive poverty of practically all components of “forgotten allies” image, which prevent the emergence of an unambiguous rational choice in favor of a “friend” or “partner”, is emphasized. The conclusion is made about the complexity and versatility of “forgotten allies” and “strategic partners” images that are forming in the mass consciousness of Russian citizens. It is explained why Russians predominantly classify Argentina, Brazil, China and India as “ours” and why, in this case, it seems impossible to unambiguously endow these states with the status of “friend”
References
Евгеньева Т.В., Смулькина Н.В., Цымбал И.А. Место России в мире в восприятии рядовых граждан: идентификационное измерение // Полис. Политические исследования. 2020. № 4. C. 181–191. DOI: 10.17976/jpps/2020.04.13.
Евгеньева Т.В., Титов В.В. Формирование национально-государственной идентичности российской молодежи // Полис. Политические исследования. 2010. № 4. С. 122–134.
Евгеньева Т.В., Усманова З.Р. «Свои» и «чужие»: образы зарубежных государств в контексте восприятия России ее гражданами // Вестник Московского Ун-та. Сер. 12. Политические науки. 2018. № 2. С. 57–75.
Егорова-Гантман Е., Плешаков К. Концепция образа и стереотипа в международных отношениях // Мировая экономика и международные отношения. 1988. № 12. С. 19–33.
Киселев И.Ю. Образы государства в международных отношениях: механизмы трансформации // Полис. Политические исследования. 2003. № 3. С. 50–57.
Киселев И.Ю. Проблема образа государства в международных отношениях: конструктивистская парадигма // ПОЛИТЭКС. 2007. Т. 3. № 3. С. 253–260.
Крымчанинова М.В. Проблемы социальной и политической идентичности современного российского общества // Политическая психология, культура и коммуникации. М.: РАПН, РОССПЭН, 2008. С. 27–42.
Образ России в мире: становление, восприятие, трансформация / Отв. редактор И.С. Семененко. М.: ИМЭМО РАН, 2008.
Селезнева А.В., Смулькина Н.В. Образы стран славянского мира в сознании российских граждан (на примере Украины и Белоруссии) // Русин. 2018. № 4(54). С. 352–371. DOI: 10.17223/18572685/54/21.
Семенова Е.С. Психологические механизмы восприятия образов «своего» и «чужого» политических лидеров (на примере образов В.В. Путина и Г. Шредера) // Вестник Московского университета. Серия 12: Политические науки. 2006. № 6. С. 86–94.
Смирнова А.Г. Динамика образа государства в международных отношениях. 2-е изд., перераб. и доп. СПб: Издательство С.-Петербургского Университета, 2006.
Шестопал Е.Б. Восприятие зарубежных стран российскими гражданами // Общество. Коммуникация. Образование. 2020. Т. 11. № 4. С. 16–28. DOI: 10.18721/JHSS.11402.
Шестопал Е.Б. Образ и имидж в политическом восприятии: актуальные проблемы исследования // Образы государств, наций, лидеров / под ред. Е.Б. Шестопал. М.: Аспект Пресс, 2008. С. 8–24.
Шестопал Е.Б., Селезнева А.В. Социокультурные угрозы и риски в современной России // Социологические исследования. 2018. № 10. С. 90–99. DOI: 10.31857/S013216250002161-0
Шестопал Е.Б., Смулькина Н.В. Факторы восприятия постсоветских стран в современном обществе // Полис. Политические исследования. 2018. № 1. С. 26–44. DOI: 10.17976/jpps/2018.01.03.
Castells M. The Power of Identity. Cambridge: John Wiley & Sons, 1997.
Cottam M., Dietz-Uhler B., Mastors E., Preston T. Introduction to Political Psychology. Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2004.
Cottam R.W. Foreign Policy Motivation. A General Theory and a Case Study. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press, 1977.
Herrmann R.K., Fischerkeller M.P. Beyond the Enemy Image and Spiral Model: CognitiveStrategic Research after the Cold War // International Organization. 1995. Vol. 49. No. 3. P. 415–450. DOI: 10.1017/S0020818300033336
MacCrone D., Bechhofer F. Understanding National Identity. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
Neumann I. Uses of the Other «The East» in European Identity Formation. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1998.
Nye J.S. Soft Power. The Means to Success in World Politics. New York: Public Affairs, 2004.