Digital Competencies of a Recruiter

Digital Competencies of a Recruiter

Authors

  • Maxim A. Konovalov Lomonosov Moscow State University

Keywords:

Competence, expertise, digital competencies, recruiter, digitalization, professional standard

Abstract

The introduction of digital technologies leads to profound changes in the professional requirements for recruiters. These changes are manifested not only in the addition of new knowledge. They also cause the emergence of completely new recruiter functions and the loss of some functions and tasks that would seem to be an integral part of the profession. There are some approaches that suggest that digital systems must not only search for and evaluate candidates, but also make the final decision about the employment. These approaches should be taken into account, because digital tools play a key role in organizations and influence its development. As a result, it is necessary to determine new competences of a recruiter which allow them to maintain high professionalism. Thus, the aim of the article is to determine the current competencies of the recruiter necessary for working with digital technologies. Summarizing information from various sources, including the results of content analysis of job advertisements for recruiters, allowed us to compile a list of the most significant digital competencies of a recruiter in the context of digitalization of this profession. The research allowed concluding that digital tools are not only formal requirements but essential characteristic of job responsibilities. Moreover, it is shown that some new issues connected with digitalization of recruitment process appear.

Author Biography

Maxim A. Konovalov, Lomonosov Moscow State University

Postgraduate student, School of Public Administration, Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russian Federation.

KonovalovMA@spa.msu.ru 

References

Васильчиков А.В., Гагаринская Г.П., Обущенко Т.Н. Модель компетенций рекрутера в эпоху технологичности и цифровой экономики // Экономика труда. 2018. Т. 5. № 4. С. 959–974. DOI: 10.18334/et.5.4.39652

Добринская Д.Е. Цифровое общество в социологической перспективе // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. 2019. Т. 25. №. 4. С. 175–192. DOI: 10.24290/1029-3736-2019-25-4-175-192

Зайцева Т.В. Управление развитием человеческих ресурсов организации // Вестник Московского университета. Серия 21. Управление (государство и общество). 2010. № 1. С. 3–16.

Ишмуратова Д.Ф. Цифровая грамотность молодежи: анализ отдельных элементов // Теория и практика общественного развития. 2022. № 1(167). С. 83–86. DOI: 10.24158/tipor.2022.1.12

Каширин К.А., Дубровская Е.Д. Компетенция и компетентность // Педагогика & Психология. Теория и практика. Международный научный журнал. 2019. № 5(25). С. 53–60.

Кудрявцева Е.И. Компетенции и менеджмент: компетенции в менеджменте, компетенции менеджеров, менеджмент компетенций. Спб.: СЗИУ РАНХиГС, 2012.

Лига М.Б., Щеткина И.А. Человек в эпоху цифровизации общества // Гуманитарный вектор. 2021. Т. 16. № 2. С. 29–38. DOI: 10.21209/1996-7853-2021-16-2-29-38

Ловчева М.В., Гурова Е.В., Лаас Н.И., Романова И.А. Цифровые инструменты рекрутинга и оценки профессиональных компетенций ИТ-специалистов // Современная экономика: проблемы и решения. 2020. Т. 2. С. 61–71. DOI: 10.17308/meps.2020.2/2306

Мирончук Е.В., Мирончук Д.Э. Понятия «компетентность» и «компетенция» в системе педагогического и общенаучного знания // Наука и школа. 2022. № 5. С. 85–97. DOI: 10.31862/1819-463X-2022-5-85-97

Можаева Г.В., Александрова Л.Д., Пуляева В.Н. Цифровые компетенции в модели актуальных компетенций управленческих кадров // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2020. Т. 10. № 6. С. 49–55. DOI: 10.26794/2226-7867-2020-10-6-49-55.

Симарова И.С., Алезшксеевичева Ю.В., Жигин Д.В. Цифровые компетенции: понятие, виды, оценка и развитие // Вопросы инновационной экономики. 2022. Т. 12. № 2. С. 935–948. DOI: 10.18334/vinec.12.2.114823

Яркова С.А., Якимова Л.Д., Данилова А.С. Компетентностный подход в подготовке HR-менеджеров: от образовательного к профессиональному стандарту // Экономика труда. 2018. Т. 5. № 1. С. 43–60. DOI: 10.18334/et.5.1.38808

Chouhan V.S., Srivastava S. Understanding Competencies and Competency Modeling — A Literature Survey // IOSR Journal of Business and Management. 2014. Vol. 16. Is. 1. P. 14–22.

Gardner S.D., Lepak D.P., Bartol K.M. Virtual HR: The Impact of Information Technology on the Human Resource Professional // Journal of Vocational Behavior. 2003. Vol. 63. Is. 2. P. 159–179. DOI: 10.1016/S0001-8791(03)00039-3

Meyers E.M., Erickson I., Small R.V. Digital Literacy and Informal Learning Environments: An Introduction // Learning, Media and Technology. 2013. Vol. 38. Is. 4. P. 355–367. DOI: 10.1080/17439884.2013.783597

Nankervis A.R., Cameron R. Capabilities and Competencies for Digitised Human Resource Management: Perspectives from Australian HR Professionals // Asia Pacific Journal of Human Resources. 2023. Vol. 61. Is. 1. P. 232–251. DOI: 10.1111/1744-7941.12354

Downloads

Published

2023-12-19

How to Cite

Digital Competencies of a Recruiter. (2023). Public Administration. E-Journal (Russia), 99, 188-204. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/20

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

Digital Competencies of a Recruiter. (2023). Public Administration. E-Journal (Russia), 99, 188-204. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/20

Similar Articles

51-60 of 111

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...