Digital Platform as One of the Dominant Business Models of Digital Economy
Keywords:
Digital platform, business model, digital technologies, types of digital platforms, functions of digital platforms, network effects (effects of platform networks)Abstract
The article presents a theoretical overview of a new phenomenon of digital platforms in the modern economy that represent new opportunities for business development and a completely new quality of life for their users within digital technologies. The key limits of linking to a physical place and the role of technologies in overcoming these limits are revealed. The main problems that are specific for creating the platform, as well as differences between platforms and traditional markets are described; moreover, the examples of applying platforms before the digital era, when bilateral markets were institutionalized. It is shown that the excessively high growth rate of the platform business (compared to traditional business) is explained by the fact that the platform uses new sources — resources that don’t belong to them. As a result, it is confirmed that business data is the key value on the platform. The article also analyzes changes in business management practices as a result of business focus changes from internal to external orientation; interpretation of typical platforms and their functions are given. It has been found that the use of basic transactions and functions creates networks, markets and communities around it. It has been stated that the worlds’ top capitalization companies, which are two-way platforms, achieve their goals by saving on consumption growth, achieved through technological advances on consumption needs and manifest themselves in real effects.
References
Бхаттачарья А., Ланг Н., Хемерлинг Д. Больше чем великие. Девять стратегий, которые помогут добиться процветания в эру социальной напряженности, экономического национализма и технологических революций. М.: Просвещение, 2021.
Вайл П., Ворнер С. Цифровая трансформация бизнеса.: изменение бизнес-модели для организации нового поколения. М.: Альпина Паблишер, 2019.
Исаева А.Э., Петрунин Ю.Ю., Пурлик В.М. Критическое осмысление концептуальных подходов к анализу бизнес-моделей // Вестник Московского университета. Сер. 21. Управление (государство и общество). 2020. № 1. С. 3–21.
Лаукс Дж., Маколей Дж., Норонха Э., Уэйд М. Цифровой вихрь: как побеждать диджитал-новаторов их же оружием. Москва: Эксмо, 2018.
Макафи Э., Бриньолфсон Э. Машина, платформа, толпа. Наше цифровое будущее. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2019.
Мехта Н., Детройя П., Агаше А. В одно касание. Бизнес-стратегии Google, Facebook, Amazon и других корпораций. Спб.: Питер, 2020.
Моазед А., Джонсон Н. Платформа: Практическое применение революционной бизнес-модели. М.: Альпина Паблишер, 2019.
Мошелла Д.Путеводитель по цифровому будущему. Отрасли, организации и профессии. М.: Альпина Паблишер, 2020.
Орловский В., Коровкин В. От носорога к единорогу. Как управлять корпорациями в эпоху цифровой трансформации. Москва: Эксмо, 2020.
Остервальдер А., Пинье И., Этьембль Ф., Смит А. Непобедимая компания: как непрерывно обновлять бизнес-модель вашей организации, вдохновляясь опытом лучших. М.: Альпина Паблишер, 2021.
Паркер Д., Альстин М., Чаудари С. Революция платформ. Как сетевые рынки меняют экономику — и как заставить их работать на вас. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2017.
Петрунин Ю.Ю., Силуянова Ю.А., Мягков М.Г., Козицин И.В., Осипов С.Д. BIG DATA и нейросетевые технологии в изучении электорального поведения // Нейрокомпьютеры: разработка, применение. 2019. Т. 21. № 4. С. 45–57.
Пурлик В.М. Управление операционной и стратегической эффективностью бизнеса: монография. Москва: Издательство Юрайт, 2020.
Тироль Ж. Экономика для общего блага. М.: Издательство Института Гайдара, 2020.
Хоффман Р., Йе К. Блиц-масштабирование: как создать крупный бизнес со скоростью света. М.: Альпина Паблишер, 2019.
Eisenmann T., Parker G., Alstyne M. Strategies for Two-Sided Markets // Harvard Business Review. 2006. Vol. 84. № 10. URL: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1704705/mod_resource/content/1/Eisenmann%20-%20Estrat%E2%80%9Agias%20para%20mercados%20multilaterais.pdf
Gilder G. Telecosm: The World after Bandwidth Abundance. New York: Touchstone, 2000.
Hagiu A., Lee R.S. Exclusivity and Contro // Journal of Economics and Management Strategy. 2011. Vol. 20. № 3. P. 679–708. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2011.00302.x
Shapiro C., Varian H.R. Information Rules. Cambridge, MA: Harvard Business School Press, 1999.