Competition and Cooperation: Two Strategies for Socio-Economic Development of Society and State (Institutional Approach)

Competition and Cooperation: Two Strategies for Socio-Economic Development of Society and State (Institutional Approach)

Authors

  • Oleg E. Kichigin Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Keywords:

Competition, cooperation, social exchange, strategy for the development of social relations, institutions, institutional environment

Abstract

The socio-economic development of society and the state occurs through the formation of institutional environment in which organizations use various types of strategies to achieve their goals. The work reveals the essence of “competition” and “cooperation” concepts from classical and institutional point of view, as the theoretical foundations for forming two main strategies for the socio-economic development of society and the state: competition and cooperation. The methodological features of the institutional approach in assessing the choice by the subjects of the socio-economic development of society and the state of strategies for competition or cooperation are clarified, and a concept is proposed that reflects the algorithm for such a choice. The study concludes that from an institutional point of view, the choice of a particular strategy depends on the presence and magnitude of transaction costs that arise in the process of interaction between the subjects of public relations. The paper examines the influence of strategies choice on the processes of socio-economic development of society and the state, namely: on the change (development or destruction) of infrastructural  links between the subjects of public relations; on the forms of contractual relations used by participants in social exchange. Determining the conditions for the formation of transaction costs allows us to conclude that it is possible to regulate the processes of socio-economic development of society and the state through forming and implementing institutions that can reduce the costs of social exchanges when participants choose various strategies for their interaction.

Author Biography

Oleg E. Kichigin, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

DSc (Economics), Associate Professor, Professor of the Higher School of Administrative Management of the Institute of Industrial Management, Economics and Trade, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University, Saint Petersburg, Russian Federation.

kichigin-oleg@mail.ru

References

Акулич М.М., Боликова Д.Е. Сотрудничество конкурирующих субъектов как социальная стратегия // Теория и практика общественного развития. 2018. № 7. С. 19–23. DOI: 10.24158/tipor.2018.7.2

Алфёрова Н.Н. Концепция конкурентных преимуществ в контексте конкурентоспособности предприятий // Бюллетень Оренбургского научного центра УрО РАН. 2015. № 2. URL: http://elmag.uran.ru:9673/magazine/Numbers/2015-2/Articles/ANN-2015-2.pdf

Батуева Т.Б. Межрегиональная кооперация на основе соконкуренции как фактор инновационного развития региона // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2017. № 4. С. 80–84.

Бикметов Е.Ю., Лукьянов А.В., Пушкарева М.А. Содержательный аспект экзистенции доверия // Манускрипт. 2018. № 7 (93). С. 74–78. DOI: 10.30853/manuscript.2018-7.14

Вострова С.С., Ладыкова Т.И. Эффективность отношенческих контрактов в Российской экономике // Скиф. Вопросы студенческой науки. 2017. № 9. С. 260–262.

Гасимов А.Ф., Володарская И.А. Неопределенность переговорной ситуации и пути ее преодоления // Вестник МГОУ. Серия: Психологические науки. 2020. № 1. С. 65–75. DOI: 10.18384/2310-7235-2020-1-65-75

Жангалиева Е.С. Влияние особенностей потребительского рынка на конкурентную стратегию предприятия // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2017. № 3. С. 48–51.

Кичигин О.Э. К вопросу о решении проблемы гармонизации интересов субъектами социального обмена: институциональный подход // Государственное управление. Электронный вестник. 2018. № 70. С. 220–245. DOI: 10.24411/2070-1381-2018-00091

Королев В.И. Предпосылки и проблемы сотрудничества фирм-конкурентов на внешнем рынке // Российский внешнеэкономический вестник. 2019. № 9. С. 69–79.

Милгром П., Робертс Дж. Экономика, организация и менеджмент: в 2-х т. СПб.: Экономическая школа, 1999. Т. 1. 468 с.

Наконечных В.Н. Современные коммуникационные каналы в жизни общества // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. 2016. № 4. С. 247–263.

Пашина М.А. Исследование современных систем управления конкурентоспособностью предпринимательских структур // Экономика и предпринимательство. 2015. № 5–2 (58). С. 1107–1110.

Родионов Д.Г., Кичигин О.Э., Селентьева Т.Н. К вопросу об условиях возникновения кластеров на рынке монополистической конкуренции: институциональный подход // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Экономические науки. 2018. Т. 11. № 6. С. 54–68. DOI: 10.18721/JE.11605

Родионов Д.Г., Кичигин О.Э., Селентьева Т.Н. Особенности оценки конкурентоспособности инновационного регионального кластера: институциональный подход // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Экономические науки. 2019. Т. 12. № 1. С. 43–58. DOI: 10.18721/JE.12104

Саклакова Е.В., Мелешкин В.В. Социальный риск и социальная безопасность: атрибуты современного общества риска // Kant. 2019. № 2 (31). С. 266–271.

Сысоева Е.В. Стратегия, как инструмент развития и оружие против конкурентов // Юридическая наука. 2019. № 3. С. 20–26.

Таллок Г. Общественные блага, распределение и поиск ренты. М.: Издательство Института Гайдара, 2011.

Терешин А.В. Интеграция партнерства и конкуренции в предпринимательстве // ЭТАП: экономическая теория, анализ и практика. 2015. № 5. С. 127–136.

Уильямсон О. Экономические институты капитализма: фирмы, рынки, «отношенческая» контрактация. СПб.: Лениздат, 1996.

Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность организаций в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент. М.: Маркетинг, 2002.

Coase R. The Nature of the Firm // Economica. 1937. Vol. 4. № 16. P. 386–405. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x

Coleman J.S. Foundations of Social Theory. Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press, 1994.

North D. Institutions and Economic Growth: An Historical Introduction // World Development. 1989. Vol. 17. Is. 9. P. 1319–1332. DOI: https://doi.org/10.1016/0305-750X(89)90075-2

North D. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Porter M.E. From Competitive Advantage to Corporate Strategy // Readings in Strategic Management / ed. by D. Asch, C. Bowman. London: Palgrave, 1989. P. 234–255. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-20317-8_17

Downloads

Published

2022-10-30

How to Cite

Competition and Cooperation: Two Strategies for Socio-Economic Development of Society and State (Institutional Approach). (2022). Public Administration. E-Journal (Russia), 91, 66-82. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/284

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

Competition and Cooperation: Two Strategies for Socio-Economic Development of Society and State (Institutional Approach). (2022). Public Administration. E-Journal (Russia), 91, 66-82. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/284

Similar Articles

1-10 of 262

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...