Features of Social Management in Chinese Companies
Keywords:
Social management, Chinese companies, management model “with Chinese characteristics”, social management mechanisms, ChinaAbstract
The article discusses in detail the features of social management in Chinese companies, which is relevant in connection with the development of the anthropocentric paradigm in management science. The aim of the article is to identify the features of social management in Chinese companies. Using theoretical and empirical research methods, specific features of social management in Chinese companies were found, indicated in the works of various authors. On their basis, hypotheses were put forward, taking into account which a questionnaire was developed to identify the features of social management in Chinese companies. The empirical study is based on the use of a survey of employees of Chinese companies (n=188) and the use of descriptive statistics to analyze primary data. As a result, it was revealed that the social management of Chinese companies is characterized by the fact that its goal is to achieve social harmony in the enterprise, based on the principle of hierarchy (social order and structure) in management, following pragmatic principles and the principle of superior technology, maintaining the development of relations between team members (the team is like one big family), collectivism (the interests of the team are higher than personal ones) and individual heroism, as well as the optimal division of the team into working groups, risk aversion. It is concluded that the traditional culture, as well as the philosophy of ancient China influenced the formation of social management features in modern Chinese companies. Further research can be devoted to a detailed examination of the social mechanisms of management in Chinese companies and the sociological understanding of management in the model with Chinese characteristics.
References
Демин Д.А., Коротаева Т.В. Цели, задачи и принципы социального управления // Скиф. Вопросы студенческой науки. 2020. № 7(47). С. 339–343.
Кирпиченко А.М. Механизм социального управления // Экономика. Социология. Право. 2021. № 4(24). С. 86–106.
Мусостова Д.Ш., Шабунько В.В., Седых Е.П. Социальное управление в обществе: основные понятия и содержание // Естественно-гуманитарные исследования. 2023. № 45(1). С. 414–417.
Рунова А.Г. Модель социального управления в Китае // E-Scio. 2020. № 4(43). С. 160–163.
Саблуков А.В. Традиции в социальном управлении // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Общественные науки. 2020. № 4(841). С. 280–295.
Тутова С.В. Стимулы социального управления в обществе постмодерна: социально-философский анализ // Социально-гуманитарные знания. 2022. № 6. С. 112–116. DOI: 10.34823/SGZ.2022.6.51923
Чжао Юньхуэй. Роль социальных норм и традиций в функционировании социального механизма управления предприятия (на примере китайских компаний) // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. 2023. Т. 29. № 1. С. 219–232. DOI: 10.24290/1029-3736-2023-29-1-219-232
井润田, 贾良定, 张玉利. 中国特色的企业管理理论 // 北京石油管理干部学院学报. 2022. 29(04):78–79 [Цзин Жуньтянь, Цзя Ляндин, Чжан Юли. Теория управления предприятием с китайской спецификой // Журнал Пекинского института нефтяного менеджмента. 2022. № 29(4). С. 78–79].
刘鑫. 适合我国管理文化特点的企业管理模式构建 // 商场现代化. 2014. (33):101–102. [Лю Синь. Построение модели управления предприятием, соответствующей характеристикам культуры управления Китая // Модернизация торговых центров. 2014. № 33. С. 101–102].
刘鹏, 卜凡. 适合我国管理文化特点的企业管理模式构建 // 商场现代化. 2019. (06):90–92. [Лю Пэн, Бу Фань. Построение модели управления предприятием, подходящей для особенностей культуры управления Китая // Модернизация торговых центров. 2019. № 6. С. 90–92].
卫武, 陈正熙. 构建中国特色的企业管理理论体系 // 前线. 2022. (09):40–43 [Вэй Ву, Чэнь Чжэнси. Построение теоретической системы управления предприятием с китайской спецификой // Фронлайн. 2022. № 9. С. 40–43].
张兴军. 赋能中国企业与中国管理引领世界 // 中国经济评论. 2022. (06):36–37 [Чжан Синцзюнь. Расширение прав и возможностей китайских предприятий и китайского менеджмента для лидерства в мире // Обзор китайской экономики. 2022. № 6. С. 36–37].
张家怡, 景迪. 论适合我国管理文化特点的企业管理模式 // 中外企业家. 2020. (12):89–90 [Чжан Цзяи, Цзин Ди. О модели управления предприятием, подходящей для особенностей культуры управления Китая // Китайские и иностранные предприниматели. 2020. № 12. С. 89–90].
张璇, 舒缨淇. 儒家文化的当代价值与企业内部控制有效性 — 中国企业管理文化与制度的适配 // 南京审计大学学报. 2022. 19(02):39–49 [Чжан Сюань, Шу Инци. Современная ценность конфуцианской культуры и эффективность корпоративного внутреннего контроля — адаптация китайской культуры и систем корпоративного управления // Журнал Нанкинского университета аудита. 2022. № 19(2). С. 39–49].
欧阳楚田. 浅谈我国企业管理的现状与改进措施 // 上海商业. 2021. (08):86-87 [Оуян Чутянь. О текущей ситуации и мерах по улучшению управления предприятием в Китае // Бизнес Шанхая. 2021. № 8. С. 86–87].
熊茉莉. 加强和创新社会管理之我见 // 佳木斯职业学院学报. 2018. (03):277–279 [Сюн Моли. Об укреплении и обновлении социального управления // Журнал профессионального колледжа Цзямусы. 2018. № 3. С. 277–279].
石磊. 社会学视域下的人力资源管理 // 人才资源开发. 2021. (01):32–33 [Ши Лэй. Управление человеческими ресурсами с социологической точки зрения // Развитие человеческих ресурсов. 2021. № 1. С. 32–33].
许江. 我国企业管理的未来发展方向与管理模式分析 // 环渤海经济瞭望. 2021. (11):10–12 [Сюй Цзян. Анализ будущего направления развития и модели управления предприятием в Китае // Экономический обзор Бохай. 2021. № 11. С. 10–12].
陈燕平. 近20年我国企业管理文化的演变趋势分析 // 黑龙江人力资源和社会保障. 2022. (15):140–142 [Чэнь Яньпин. Анализ тенденций развития культуры управления предприятием в Китае за последние 20 лет // Человеческие ресурсы и социальное обеспечение провинции Хэйлунцзян. 2022. № 15. С. 140–142].