The Value of Public Service in Representations of Russian Civil Servants

The Value of Public Service in Representations of Russian Civil Servants

Authors

Keywords:

Social consciousness, social representations, personal values, value of public service, civil servants

Abstract

The article discusses the results of a study devoted to Russian civil servants’ ideas about the public service value and its place in the structure of values among this professional group. The relevance of the research is determined by the role of the value of public service as a motivator and regulator that ensures the social orientation of the professional activities of civil servants. The material for the analysis was the results of a survey on the most significant values for Russian civil servants and the place of the value of public service in the structure of responsibility, needs and goals of this professional group. The study involved heads of regional and municipal government bodies in the field of education, health and culture (n = 219). Content analysis was used as a data processing tool. As a result of the analysis, it was shown that in the structure of modern Russian civil servants’ ideas about the most significant values of this professional group, ideas about the public service value, along with other values of public benefit, occupy a peripheral position, indirectly expressed in the content of ideas about the values of responsible and high-quality performance of professional duties. At the same time, it is established that in the structure of the participants’ ideas about the responsibility, needs and goals of modern Russian civil servants, the ideas about the value of public service are shifting to the core.

Author Biography

Elena V. Selezneva, Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

DSc (Psychology), Professor, expert of the scientific and educational Center of Modern Personnel Technologies, Faculty of
Assessment and Development of Managerial Personnel, Higher School of Public Administration, Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, Moscow, Russian Federation.

selezneva-ev@ranepa.ru

References

Атнашев Т.М. Самоотверженные чиновники? Факторы высокой мотивации госслужащих // Вопросы государственного и муниципального управления. 2017. № 3. С. 149–166.

Ершов Ю.М. Идеология общественного служения в журналистике // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. 2015. Т. 14. № 6. С. 68–73.

Зарубина Н.Н. Этика служения и этика ответственности в культуре русского предпринимательства // Общественные науки и современность. 2004. № 1. С. 96–105.

Кабирова А.Ш. «Есть такая профессия — Родину защищать» (к 115-летию со дня рождения гвардии полковника Б.А. Юсупова) // Гасырлар авазы — Эхо веков. 2018. № 2. С. 150–158.

Калгин А.С. Источники и последствия наличия мотивации к государственной службе (public service motivation): обзор исследовательской области // Вопросы государственного и муниципального управления. 2020. № 2. С. 215–239.

Катков И.М. Аксиологический компонент в правовых актах, регулирующих гражданскую // Государственная служба. 2018. № 5(115). С. 35–42.

Оболонский А.В. Этика и ответственность в публичной службе // Вопросы государственного и муниципального управления. 2015. № 1.С. 7–32.

Охотский Е.В. Главный императив государственного статуса: служить обществу, жить по закону, поступать по совести // Государственная служба. 2019. № 2(118). С. 6–15. DOI: 10.22394/2070-8378-2019-21-2-6-15

Подольский Д.А. К вопросу о ценностном измерении управленческой деятельности // Мир психологии. 2021. № 4. С. 65–76.

Попкова Е.Е. Династия врачей Дорошенко как пример служения малой родине, отечеству // Образование. Карьера. Общество. 2020. № 1(64). С. 49–51.

Раджабова Е.А. Нормативный правовой характер этических требований к служебному поведению публичного должностного лица // Вопросы российской юстиции. 2020. № 7. С. 584–596.

Саморуков А.А. Этическое регулирование поведения государственных служащих // Вестник Поволжского института управления. 2021. Т. 21. № 2. С. 32–38. DOI: 10.22394/1682-2358-2021-2-32-38

Селезнева Е.В. Незаконченные предложения // Акмеологическая диагностика / под общ. ред. А.А. Деркача и Ю.В. Синягина. М.: Изд-во РАГС, 2007. С. 50–55.

Селезнева Е.В., Баркова Ю.К. Социальная направленность личности и ценностные стратегии руководителей системы государственной службы // Вопросы управления. 2019. № 4(59). С. 204–216. DOI: 10.22394/2304-3369-2019-4-204-216

Селезнева Е.В., Кенесова Г.А. Ценности государственных служащих Республики Казахстан в их представлениях // Государственное управление. Электронный вестник. 2022. № 90. С. 198–215. DOI: 10.24412/2070-1381-2022-90-198-215

Синягин Ю.В., Селезнева Е.В., Баркова Ю.К. Жизненные стратегии руководителей системы государственного управления // Мир психологии. 2020. № 4 (104). С. 187–199.

Шарин В.И. Проблемы общественного служения российских чиновников // Вестник университета. 2020. № 3. С. 38–44.

DOI: 10.26425/1816-4277-2020-3-38-44

Barfort S., Harmon N.A., Hjorth F., Olsen A.L. Sustaining Honesty in Public Service: The Role of Selection // American Economic Journal: Economic Policy. 2019. Vol. 11. Is. 4. P. 96–123. DOI: 10.1257/pol.20170688

Coursey D., Pandey S.K. Public Service Motivation Measurement: Testing an Abridged Version of Perry’s Proposed Scale // Administration & Society. 2007. Vol. 39. Is. 5. P. 547–568. DOI: 10.1177/0095399707303634

Gans-Morse J., Kalgin A., Klimenko A., Vorobyev Dm., Yakovlev A. Public Service Motivation as a Predictor of Corruption, Dishonesty and Altruism // Journal of Public Administration Research and Theory. 2022. Vol. 32. Is. 2. P. 287–309. DOI: 10.1093/jopart/muab018

Kim S., Vandenabeele W., Wright B.E., Andersen L.B., Cerase F.P., Christensen R.K., Desmarais C., Koumenta M., Leisink P., Liu B., Palidauskaite J., Pedersen L.H., Perry J.L., Ritz A., Taylor J., De Vivo P. Investigating the Structure and Meaning of Public Service Motivation across Populations: Developing an International Instrument and Addressing Issues of Measurement Invariance // Journal of Public Administration Research

and Theory. 2013. Vol. 23. Is. 1. P. 79–102. DOI: 10.1093/jopart/mus027

Perry J.L. Measuring Public Service Motivation: An Assessment of Construct Reliability and Validity // Journal of Public Administration Research and Theory. 1996. Vol. 6. Is. 1. P. 5–22. DOI: 10.1093/oxfordjournals.jpart.a024303

Perry J.L., Wise L.R. The Motivational Bases of Public Service // Public Administration Review. 1990. Vol. 50. Is. 3. P. 367–373. DOI: 10.2307/976618

Sharin V. Public Service Motivation in State Civil Service // Advances in Social Science, Education and Humanities Research. Proceedings of the Ecological-Socio-Economic Systems: Models of Competition and Cooperation (ESES 2019). Kurgan: Atlantis Press, 2020. Vol. 392. P. 401–405.

DOI: 10.2991/assehr.k.200113.083

Yudiatmaja W.E. How Does Public Service Motivation Contribute to Service Orientation? Testing Mediation Models // Otoritas: Jurnal Ilmu Pemerintahan. 2019. Vol. 9. Is. 2. P. 162–178. DOI: 10.26618/ojip.v9i2.2180

Downloads

Published

2023-02-27

How to Cite

The Value of Public Service in Representations of Russian Civil Servants. (2023). Public Administration. E-Journal (Russia), 96, 88-103. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/59

Issue

Section

Scientific articles

Categories

How to Cite

The Value of Public Service in Representations of Russian Civil Servants. (2023). Public Administration. E-Journal (Russia), 96, 88-103. https://spajournal.ru/index.php/spa/article/view/59

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Similar Articles

1-10 of 293

You may also start an advanced similarity search for this article.

Loading...