Motivational Factors for Writing and Defending Scientific Papers
Keywords:
Motivation for scientific activity, young scientists, research work, defense of dissertations, dissertation, stimulating the work of scholars and scientistsAbstract
The need of Russian science for new ideas and a fresh look at the prevailing theories and technologies has stimulated the authors’ interest in the factors influencing motivation to obtaining scientific degrees. When carrying out scientific activities, scientists not only create a new scientific result, but also get intellectual and aesthetic satisfaction. In this context, scientific activity appears both as means to achieve the goal, and also as the goal itself. Therefore, the functioning of the high-tech and science-intensive nuclear industry contributes not only to achieving its direct goal — the production of electricity, but also facilitates the development of scientific knowledge, concentration of efforts on breakthrough areas of research in various fields from materials science to ecology. At the same time, there has been a tendency to decrease the motivation of qualified industry personnel in writing and defending dissertations. The undesirable consequences of this phenomenon prompted the authors to conduct a study to identify factors that stimulate or inhibit interest in scientific activity among employees of Rosatom State Corporation. Through overviewing of Russian and foreign scientific papers, as well as conducting research using methods of mathematical statistics, surveys and interviews, it was revealed that the motivation for the defense of dissertations of agents of research activity is a complex system with different levels, including personal, functional and the level of substantive activity (professional).
References
Аблажей А.М. Институт аспирантуры в постсоветский период: сравнительный анализ (часть 1) // Философия образования. 2018. № 4(77). С. 114–126. DOI: 10.15372/PHE20180411
Аблажей А.М. Сравнительная оценка состояния академической аспирантуры (середина 2000-х – конец 2010-х годов) // Сибирский философский журнал. 2021. Т. 19. № 3. С. 55–67. DOI: 10.25205/2541-7517-2021-19-3-55-67
Аблажей А.М. Реформирование академического сектора науки в оценках научного сообщества // ЭКО. 2022. № 8(578). С. 173–192.
DOI: 10.30680/ECO0131-7652-2022-8-173-192
Аллахвердян А.Г. Динамика развития российской науки: кадровый и гендерный анализ // Науковедческие исследования. 2018. С. 16–25. DOI: 10.31249/scis/2018.00.02
Бедный Б.И., Рыбаков Н.В., Сапунов М.Б. Российская аспирантура в образовательном поле: междисциплинарный дискурс // Социологические исследования. 2017. № 9. С. 125–134. DOI: 10.7868/S0132162517090148
Великанов В.В., Трапянок Н.Г. Современная аспирантура: особенности формирования новой генерации ученых (по материалам социологических опросов) // Вестник Белорусской государственной сельскохозяйственной академии. 2020. № 3. С. 233–236.
Вечканов Г.С. Кадровый научный потенциал: вопросы эффективной подготовки // Экономика образования. 2011. № 2. С. 48–54.
Воронов А.С. Развитие научно-исследовательского потенциала молодежи и популяризация науки среди школьников, студентов и молодых ученых России // Государственное управление. Электронный вестник. 2020. № 78. С. 198–228.
DOI: 10.24411/2070-1381-2020-10040
Грачев Ю.А. Понятие «готовности к деятельности» в системе современного психолого-педагогического знания // ВестникСанкт-Петербургского университета МВД России. 2011. № 4(52). С. 172–175.
Довейко А.Б., Стеценко А.И. Аспиранты: мотивации, удовлетворенность, проблемы // Актуальные проблемы социологии культуры, образования, молодежи и управления: Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Екатеринбург, 24–25 февраля 2016 года. Екатеринбург: ФГАОУ ВПО Уральский федеральный университет им. первого Президента России Б.Н. Ельцина, 2016. С. 307–312.
Долженко Р.А., Карпилянский В.А., Хади Р.А., Диденко А.С. Мотивация молодых ученых к научно-исследовательской деятельности в российских региональных вузах // Образование и наука. 2019. Т. 21. № 9. С. 122–153. DOI: 10.17853/1994-5639-2019-9-122-153
Карпов А.В., Разина Т.В. Половые особенности мотивации научной деятельности преподавателей вузов // Вестник Ярославского государственного университета им. П.Г. Демидова. Серия: Гуманитарные науки. 2013. № 4(26). С. 91–97.
Кельсина А.С. Женщины в науке: российский и региональный аспекты // Непрерывное образование: XXI век. 2022. № 1(37). С. 93–104. DOI: 10.15393/j5.art.2022.7430
Кислова И.В., Михайловский В.Г., Савченко С.Л. Анализ подходов к пониманию готовности к деятельности // Социальные отношения. 2011. № 2(3). С. 11–20.
Лабынцева И.С. Особенности мотивации научной деятельности современных аспирантов // Вопросы педагогики. 2021. № 6–1. С. 210–216.
Лаптева О.И., Корнилова А.Г. Мотивация студентов технических специальностей к научной деятельности // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 6. URL: https://mir-nauki.com/PDF/10PDMN620.pdf
Михалкина Е.В., Скачкова Л.С. Почему выпускники аспирантуры не выбирают работу в университетах? // Тerra Economicus. 2018. Т. 16. № 4. С. 116–129. DOI: 10.23683/2073-6606-2018-16-4-116-129
Молоканова Е.А. Факторы формирования способности к саморазвитию у студентов вуза // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2019. Т. 24. № 180. С. 24-30. DOI: 10.20310/1810-0201-2019-24-180-24-30
Никитина Н.Б. Становление и профессионализм психолога // Гуманитарный вектор. Серия: Педагогика, психология. 2010. № 2(22). С. 70–75.
Новикова И.Ю. Синергетический подход в образовательном процессе // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2019. Т. 11. № 4(46). С. 61–66. DOI: 10.7442/2071-9620-2019-11-4-61-66
Орехова В.И. Ценностно-нормативный подход к изучению мотивации научно-исследовательской деятельности аспирантов // Среднее профессиональное образование. 2019. № 6. С. 35–38.
Патутина С.Ю. Формирование мотивации к научно-исследовательской деятельности у студентов вузов // Кадровик. 2021. № 12. С. 117–124.
Пугач В.Ф. Подготовка кадров в аспирантуре России на рубеже XX–XXI веков (статистико-социологический анализ). М.: Федеральный институт развития образования (ФИРО), 2007.
Разина Т.В. Половые особенности мотивации научной деятельности студентов, собирающихся поступать в аспирантуру // Альма Матер: Вестник высшей школы. 2012. № 6. С. 30–35.
Разина Т.В. Динамика мотивации научной деятельности после защиты докторской диссертации // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология. 2017. Т. 20. С. 54–65.
Разина Т.В. Изменения мотивации научной деятельности в контексте стрессовых состояний, вызванных защитой диссертации // Актуальные проблемы психологии труда, инженерной психологии и эргономики / под ред. А.А. Обознова, А.Л. Журавлева. М.: Институт психологии РАН, 2018. С. 369–392.
Стриханов М.Н., Шереги Ф.Э. Наука в России: социологический анализ. М.: ЦСП, 2006.
Стриханов М., Трубецков Д., Короновский А., Храмов А. Анализ и прогноз изменений научно-педагогического потенциала высшей школы // Высшее образование в России. 2003. № 3. С. 3–17.
Churchill H., Sanders T. Getting Your PhD: An Insiders’ Guide. London: Sage Publications, 2007.
Gill T., Hoppe U. The Business Professional Doctorate as an Informing Channel: A Survey and Analysis // International Journal of Doctoral Studies. 2009. Vol. 4. P. 27–57. DOI: 10.28945/44
Schmidt F.L., Hunter J.E. The Validity and Utility of Selection Methods in Personnel Psychology // Psychological Bulletin. 1998. Vol. 124. Is. 2. P. 262–274. DOI: 10.1037/0033-2909.124.2.262
Stephens N.M., Hamedani M.G., Destin M. Closing the Social-Class Achievement Gap: A Difference-Education Intervention Improves First-Generation Students’ Academic Performance and All Students’ College Transition // Psychological Science. 2014. Vol. 25. Is. 4.
DOI: 10.1177/0956797613518349